Zoeken

Yamaha vernieuwt YZF-R15 voor Indiase markt

7 september 2011
Dat je niet per se 200 pk nodig hebt om lol te kunnen maken, daar zijn we in het verleden al vaker achtergekomen. Zeker als 't er ook nog eens zo goed uitziet als deze 2012 Yamaha R15, een 150cc supersport met hoog R1 / R6 DNA die door Yamaha echter alleen in India, Australië en Colombia op de markt zal worden gezet.

Yamaha_YZF_R15_2012_blue

Was de eerste 2008 Yamaha YZF-R15 nog redelijk plomp vormgegeven, bij de door Yamaha India tot YZF-R15 version 2.0 gedoopte versie zijn duidelijk de scherpere lijnen van de huidige R1 en R6 doorgezet naar de kleine 150cc ééncilinder. De nieuwe stroomlijn is volgens Yamaha ook nog een goed geweest voor de aerodynamica, die met 4% moet zijn verbeterd. Klinkt misschien niet indrukwekkend, maar met slechts 17 pk ter beschikking is elke procent vermindering in weerstand er één.

Verder heeft de 2012 versie een langere achterbrug gekregen en heeft de fiets bredere banden aangemeten gekregen, 90 mm voor en 130 mm achter waar het oude model het met 80 mm voor en 100 mm achter moest doen). En, meest in het oog springend, een nieuw kontje met nu tweedelig zadel en LED achterlicht.

Nu zouden we ons kunnen voorstellen dat je denkt, lekker belangrijk deze opgevoerde bromfiets voor de Indiase markt, maar vergroot de cilinderinhoud naar 250cc en je  hebt ineens een serieus stuk speelgoed, wat zondermeer de concurrentie aan zou kunnen gaan met de Honda CBR250R en Kawasaki Ninja 250R.

Yamaha_YZF_R15_2012_blackYamaha_YZF_R15_2012_red

Om nog maar te zwijgen van de prijs, in India gaat deze R15 voor 107.000 Indiase Roepie over de toonbank, da's omgerekend net geen € 1.650.