Zoeken

Yamaha vernieuwt Tracer 900 - en voegt er een GT aan toe

7 november 2017
Met de T7 van een jaar geleden trok Yamaha heel slim de aandacht weg van het andere nieuws. Ook de komst van de MT09SP was al aangekondigd, maar zomaar stiekem kon het er tussendoor sluipen dat de Tracer 900 plots ook ten tonele verscheen als nieuw, of in elk geval geupdate, model. En tegelijk vergezeld van een familielid, de Tracer GT, met koffers en meer gericht op kilometervreten.

Voor de Tracer 900 gaat het voornamelijk over finetunen, licht verbeteren en een bijgesneden, iets frissere look, voor de Tracer GT wordt echt uitgepakt. Als je de Tracer 700 en 900 (huidig model) naast elkaar zette, kon je zien dat de twee hoewel ze sterk op elkaar lijken, in detail toch genoeg afwijken om echt onderscheidend te zijn. Voor 2018 lijkt de nieuwe 900 toch iets gladgestreken en een klein beetje richting de 700 te neigen. Veel panelen zijn nieuw ontworpen en iets van vorm veranderd,

het stuur is iets smaller en de handkappen zijn wat afgeslankt, iets wat ons erg doet denken aan de Tracer 700. Bijkomend voordeel is dat de motor in z’n geheel smaller wordt, wat het filerijden ook wordt vergemakkelijkt. Yamaha onderstreept daarbij wel dat dit puur is gedaan voor landen waar het mág, dus het is geen vrijbrief….

De zitpositie wordt hierdoor ook iets anders, iets natuurlijker. Dat zou dus ook moeten inhouden dat je het langer volhoudt en voor een toermotor is dat heel erg mooi meegenomen. Het zadel is opnieuw gesneden voor meer comfort. Het ruitje heeft een nieuwe vorm, is iets groter voor meer bescherming en is met één hand verstelbaar. Het hele achterframe is ook onder handen genomen, zodat er nu eenvoudig ‘echte’ koffers op passen. En daarmee is meteen de voetsteun ophanging aangepast, nieuwe handgrepen en een nieuw achterspatbord.

Maar het wordt pas echt leuk bij de GT. Sowieso zijn alle bovenstaande features meteen meegenomen, maar daarnaast krijg je de genoemde koffers er direct bij. 22 liter per stuk. Opvallend is wel dat de GT een TFT display krijgt. Hartstikke gaaf, maar dat is dus iets wat voorbehouden is aan de luxe toermotor, dat zien we niet vaak. Alle voor de hand liggende informatie wordt getoond of is snel op te roepen, verbruik, buitentemperatuur, hoe lang je eieren nog moeten koken, noem maar op.

Ook is de GT voorzien van iets luxere vering, die meteen ook een snel bereikbare stelknop heeft voor de achterschokbreker. Maar ze zijn ook berekend op de hogere belasting van het rijden met passagier en koffers. Verder krijgt de Tracer in navolging op de MT-09 een quickshifter, voor extra rijgemak. We verwachten dat dit een aangepaste versie is, zodat er ook bij deelbelasting soepel mee kan worden gewerkt.

Een toermotor kan niet zonder Gamma. Ik bedoel… niet zonder Cruise Control. Dus heeft de GT cruise control, bruikbaar vanaf de 4e versnelling, tussen de 50 en 180 kilometer per uur. En omdat koude handen ook een irritatiefactor kunnen zijn, zijn verwarmde handgrepen ook standaard.