Zoeken

Yamaha vernieuwt Tracer 700 voor 2020

3 november 2019
Yamaha heeft voor 2020 de Tracer 700 vernieuwd. Naast dat het instapmodel van Yamaha's Sport Touring lijn een make-over heeft gehad, hebben de Japanners ook onderhuids behoorlijk wat verbeterd. En 'm meteen geschikt voor Euro 5 gemaakt.

"Het is de reis en niet de bestemming die ertoe doet," is volgens Yamaha een wijze spreuk die meer dan van toepassing is op de universele aantrekkingskracht van Sport Touring fietsen bij verschillende generaties motorrijders. Omdat meer dan waar dan ook bij het rijden van een Sport Touring fiets de focus op het hier en nu ligt en de zintuigen worden gestimuleerd door nieuwe zichten, geluiden en geuren. 

Da's mooi verzonnen bij Yamaha, maar wij denken eerder dat de kracht van Sport Touring 'm er in zit dat zo'n beetje alle markten worden bediend: gemakkelijk genoeg voor de forens die er dadelijks mee naar het werk wil gaan, sportief genoeg voor diegene die 's weekends bochtjes wil pikken en comfortabel genoeg om lange reizen mee te maken. 

Dat er meerdere manieren zijn om dat Sport Touring doel te bereiken laat Yamaha zien, de FJR1300 is weliswaar een Sport Tour in de traditionele zin van het woord, maar de Tracer 700 en 900 zijn eerder sportieve Nakeds die met een Touring-saus zijn overgoten. En dan is er nog de NIKEN, die... tja, écht outside the box is. 

Het eerste model dat Yamaha nu in het kader van de ophanden zijnde Euro 5 emissie-eisen, die in 2021 van kracht gaan, heeft aangepakt. Van de 689cc crossplane tweecilinder met 270° krukas, die voor een onregelmatige ontstekingsvolgorde à la 90° V-twin heeft gezorgd, is de benzine-injectie en ontsteking geoptimaliseerd, het inlaattraject gewijzigd, de settings van de uitlaat geoptimaliseerd en het uitlaatsysteem gemodificeerd. 



Het blok levert z'n maximum vermogen bij 8.750 toeren met een maximum koppel bij 6.500 toeren per minuut, maar Yamaha geeft in de persinformatie verder nog niet aan hoe hoog deze waardes zijn. Wel wordt gesproken van een brede pokerband en een lineaire koppelkromme, die garant moet staan voor sterke acceleraties. Om 'm beter op het gas te laten reageren is de tweede versnelling aangepast. 

De 689cc CP2 is gemonteerd in een rijwielgedeelte dat uit een buisframe bestaat, met voor een gewijzigde 41 mm telescoop en instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. De lange aluminium achterbrug heeft de wielbasis op 1.460mm gezet en wordt via een eveneens qua veervoorspanning en uitgaande demping instelbare monoshock afgeveerd. De Tracer 700 wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 196 kilo en dat is volgens Yamaha de lichtste in zijn klasse. Ook claimt Yamaha dat de fiets de beste vermogen/gewicht verhouding heeft. 

Meest in het oog springend is echter het nieuwe smoeltje dat Yamaha de 2020 Tracer 700  heeft gegeven. In het neusje zijn nu LED-projector koplampen voorzien à la de YZF-R1, met daarboven als wenkbrauwen geplaatste LED dagrijverlichting. Volgens Yamaha een moderne en agressieve nieuwe look, maar wij zijn er nog niet over uit of 'ie ook mooier is. Maar da's gelukkig een kwestie van smaak. 

Yamaha heeft in het nieuwe neusje ook een nieuw ruitje voorzien, dat bovendien over een hoogte van 60mm met een hand kan worden versteld. Ook de handkappen zijn aangepast om meer bescherming tegen de elementen te bieden - iets wat door de groottoerist zeker zal worden gewaardeerd. Voor meer comfort op lange afstand is ook het stuur 34mm verbreed en heeft het nu ietwat hogere zadel een nieuw design gekregen. TFT heeft Yamaha echter nog niet toegepast, de Tracer 700 heeft een negatief LCD display. 



De 2020 Tracer 700 is leverbaar in de kleuren Icon Grey, Sonic Grey en Phantom Blue. Leverbaar vanaf begin februari 2020, prijzen volgen nog.