Zoeken

Yamaha Tricity 300: voor de dagelijkse forens met autorijbewijs

4 november 2019
Na op de Tokyo Motor Show de nieuwe Tricity 300 al te hebben onthuld heeft Yamaha nu op de vooravond van de EICMA in Milaan de technische specificaties van haar nieuwe aanwinst in de LMW familie voor het autorijbewijs bekend gemaakt.

Het grootste en belangrijkste verschil tussen de eerder al op de markt gezette Tricity en Tricity 155, en deze 2020 Tricity 300 zit 'm niet in de cilinderinhoud die met 292cc bijna twee keer zo groot is (en daarmee ook het vermogen) als de Tricity 155, maar zit 'm in de spoorbreedte. Die is bij de Tricity 300 namelijk 470 mm en dat is precies 5 mm meer dan wettelijk is vereist om geschikt voor het autorijbewijs B te zijn. 

Dat wil zeggen: rijbewijs B dat voor 19 januari 2013 is gehaald volgens de oude rijbewijs-richtlijn. Om te voorkomen dat straks iedereen z'n auto voor een driewieler inruilt (en ontdekt dat 't eigenlijk veel leuker dan autorijden is) heeft onze regering daar een stokje voor gestoken. 

Gezien het nog wel even duurt voordat er alleen nog maar rijbewijshouders zijn conform de laatste richtlijn kan van de oude richtlijn nog wel een poosje dankbaar gebruikt worden gemaakt, om automobilisten voor de dagelijkse filerit naar het werk uit hun auto te krijgen. 

Met de Tricity 300 richt Yamaha zich dus op de houder van het autorijbewijs, als tegenhanger van de Piaggio MP3 300. Het grote verschil tussen de Piaggio en de Yamaha is dat de Tricity net als een tweewieler stuurt en net zo plat door de bocht te jagen is. Tel daar z'n stuurhoek van 72° en bodemvrijheid van 130 mm bij op en je hebt lekkere ingrediënten om dwars door Amsterdam van A naar B te raggen. 

Kloppend hart van de Tricity 300 is een BLUE CORE motor (wat dat ook moge betekenen), volgens Yamaha een van de meest geavanceerde ontwerpen in de categorie. De vloeistofgekoelde viertakt SOHC 300cc eencilinder met vier kleppen is gebaseerd op het geavanceerde ontwerp van de XMAX 300, maar dan aangepast op de unieke eisen van de nieuwe Tricity. 



Ten opzichte van de XMAX 300 is, om een hoog rendement te realiseren, de vorm van de verbandingskamer en de inlaatpoort geoptimaliseerd en is de lichtgewicht cilinder voor de offset van de DiASil uitgerust met een duurzame gesmede zuiger. 

Voor krachtige acceleratie in combinatie met een gunstig verbruik en milieuvriendelijkheid is de mapping voor de brandstofinjectoren gewijzigd. De 12-gats injector heeft een geoptimaliseerde sproeihoek die de verbrandingsefficiëntie verhoogt voor een sterk koppel in het lage tot middelhoge toerenbereik.

Vermogensverliezen worden verminderd door het gebruik van een semi-dry sump smeersysteem, een ontwerp dat ook wordt gebruikt op Yamaha MotoGP motoren. De Tricity 300 is uitgerust met een gesmede krukas uit één stuk die lichter en compacter is dan conventionele ontwerpen. 

Tot de andere belangrijke kenmerken van dit geavanceerde nieuwe model behoort een omloopthermostaat voor het koelsysteem, die bijdraagt aan een snellere opwarming van de motor en een lager brandstofverbruik. Exacte cijfers over vermogen, koppel en verbruik worden echter nog niet genoemd.

Wat het rijwielgedeelte betreft heeft Yamaha ten opzichte van de Tricity 155 niet alleen de spoorbreedte naar 470 mm verbreedt, maar ook de wielbasis naar nu 1.590 mm vergroot. Volgens Yamaha hebben deze afmetingen in combinatie met de gewichtsverdeling van ongeveer 50/50 met rijder voor een ideale chassisbalans gezorgd. 

Waar de eerdere Tricity modellen waren voorzien van twee 14" wielen voor en een 13" wiel achter, heeft Yamaha er bij de Tricity 300 voor gekozen om voor en achter 14" wielen te voorzien, waardoor op alle wielen grote 267 mm schijven konden worden toegepast. 

Trouwens, over remmen gesproken: De Tricity 300 is niet alleen uitgerust met ABS om te voorkomen dat de wielen per ongeluk blokkeren op een losse of gladde ondergrond, maar is ook voorzien van het Unified Braking Systeem van Yamaha, dat zorgt voor een gebalanceerde remkracht op alle drie de wielen voor betere controle.



Wanneer de bestuurder alleen de achterrem bedient - hetzij via de linker stuurhendel of via de voetrem - gaat het signaal door een 'equalizer' die de remkracht op de voor- en achterwielen toepast. Wanneer zowel de voorremmen als de achterrem tegelijkertijd worden geactiveerd, is de remkracht die op de voorwielen wordt uitgeoefend een combinatie van signalen van beide hendels. Wanneer de voorremhendel zelfstandig wordt bediend, worden alleen de voorremmen geactiveerd.

Naast het extra gevoel van vertrouwen en stabiliteit die gepaard gaan met de lay-out van de 3 wielen en de verbeterde bediening van het ABS en Unified Braking Systeem, is er het Traction Control Systeem (TCS). Dit voegt een extra besturingsniveau toe aan de Tricity 300.

Een belangrijk kenmerk van de nieuwe Tricity 300 is het Tilt Lock Assist systeem (kantelvergrendeling) dat extra gemak biedt door de machine rechtop te houden wanneer deze stilstaat. Dit Tilt Lock Assist systeem is voorzien van een remklauw en remschijf die op de bovenste parallellogramarm van het LMW mechanisme zijn gemonteerd. 

Wanneer Tilt Lock Assist systeem wordt geactiveerd, duwt de compacte elektrische 'actuator' van de remklauw de blokken op de schijf en wordt het stangenstelsel op zijn plaats vergrendeld. Zodra de gasklep van Tricity 300 wordt geopend, wordt het Tilt Lock Assist systeem automatisch uitgeschakeld.

De nieuwe Tricity 300 is volgens Yamaha niet alleen een van de meest dynamische modellen in de driewielcategorie, maar ook een van de meest praktische. Onder het zadel bevindt zich een grote opbergruimte voor twee integraalhelmen of één integraalhelm en een A4-koffertje. Het compartiment is voorzien van interne LED verlichting.

Een parkeerrem beveiligt de machine wanneer er niet wordt gereden, terwijl de brandstoftank en de stoelvergrendelingen gemakkelijk kunnen worden ontgrendeld met één druk op de knop. Er is ook een DC-uitgang in het voorpaneel voor het opladen en voeden van verschillende apparaten.

Net als de XMAX en TMAX is ook de Tricity 300 nu van een Smart Key voorzien. Een contactsleutel is overbodig, je hoeft alleen maar de Smart Key bij je te hebben en je kunt alle belangrijke handelingen uitvoeren via de hoofdschakelaar. Dit omvat het aan- en uitzetten van het contact, het starten en stoppen van de motor en het losmaken van de vergrendelingen voor het stuur, het zadel en het deksel van de brandstoftank.

De LCD instrumenten van de Tricity 300 geven alle relevante informatie duidelijk en gemakkelijk weer. Tot de instrumenten behoren een grote digitale snelheidsmeter, een toerenteller, een klok, een kilometerteller, een dagteller en meer. Aan de buitenrand van het paneel kan de bestuurder de controlelampjes zien die de status van het ABS, het Tilt Lock Assist systeem, het TCS en de buitentemperatuur weergeven - met een waarschuwingslampje dat gaat branden bij 3 graden Celsius en lager.

 

De Tricity 300 is verkrijgbaar in de kleuren Tech Kamo, Icon Grey en Gunmetal Grey. Prijs en levertijd is nog niet bekend.