Yamaha onthult YS125 als opvolger YBR125
Met meer dan 150.000 stuks verkocht in Europa is de Yamaha YBR125 de afgelopen tien jaar een regelrecht verkoopsucces geweest. De lichte motorfiets was met name erg populair onder de dagelijkse computers, die er ook nog eens behoorlijk wat kilometer op wisten te zetten. Volgens Yamaha waren kilometerstanden van 100.000 of meer geen uitzondering, wat tevens een mooi bewijs van z’n betrouwbaarheid was. Na tien jaar was het echter tijd voor iets nieuws.
Het beste van de succesvolle YBR125, maar dan in een sportiever jasje, dat is volgens Yamaha in een notendop de nieuwe YS125. Met de YS125 hoopt Yamaha een nog breder publiek aan te kunnen spreken, dankzij z’n gemakkelijke handling, z’n gunstige brandstofverbruik (exacte cijfers ontbreken nog, maar Yamaha claimt wel dat ‘ie zuiniger is dan de YBR125) en z’n verbeterde rijcomfort.
De YS125 wordt aangedreven door een nieuw ontwikkeld eencilinder motorblok, waarvan ten opzichte van de YBR125 de boring x slag verhouding is aangepast. Volgens Yamaha is het nieuwe luchtgekoelde 125cc motorblok het meest betrouwbare en economische ontwerp in z’n klasse. Dankzij de langere slag en de kleinere klephoek moet het verbruik zijn gereduceerd, een enkele balansas moet vervelende trillingen elimineren.
In combinatie met de nu 14 liter brandstoftank moet volgens Yamaha meer dan 300 kilometer op een tank kunnen worden afgelegd, hoewel dat getal naar onze mening nog best bescheiden is. Een verbruik van 1 op 30 moet zeer zeker haalbaar zijn (zo niet zuiniger, een YZF-R125 haalde dat bij ons al), wat zich vertaalt naar een actieradius van 420 kilometer.
Ten opzichte van de YBR125 heeft de YS125 een iets langere wielbasis van 1.320 mm, maar is de voorvork wel een graad stijlen (25°) gemonteerd en is ook de naloop iets ingekort naar nu 82mm, wat de wendbaarheid zeer zeker ten goede zal zijn gekomen. Wat remmen betreft is de YS125 met Yamaha’s welbekende Unified Braking System uitgerust. Met 795 mm is de zit 15mm hoger dan de YBR, waardoor de zithouding iets meer natuurlijk moet zijn.
De YS125 is vanaf medio maart leverbaar in de kleuren Power Red, Competition White en Midnight Black, hoeveel ‘ie moet gaan kosten is nog niet bekend.