Zoeken

Yamaha Niken: motorrijden op 3 wielen

7 november 2017
Nu komt ‘ie dan echt: de nieuwe Niken driewieler. Een week geleden nog als ‘prototype’ gelabeld in de officiële persteksten, is de motor nu opnieuw gepresenteerd, met garantie dat ‘ie er ook echt aan komt. En daarmee treden we in een nieuwe categorie, zoals de Niken is er geen enkele concurrent.

Daar houden we van; gewaagde nieuwe ideeën, proefballonnetjes, ‘outside the box’ denken. Sommige concurrenten kunnen daar goed over meepraten, maar zonder lef zouden we nooit iets nieuws proberen.  En waar moeten we beginnen? Alle aandacht wordt opgeslokt door die waanzinnige voorkant, dus dat is dan ook het kernpunt. Volgens Yamaha is het te vergelijken met een skiër die perfect parallel de berg af slingert en volgens de enthousiaste presentatie is het moment dat je op de lange latten die Gewoon, omdat het kan‘klik’ krijgt, dat je in plaats van op één voet concentrerend de bocht door glijdt, op twee juist perfecte lijnen maakt, het grote verschil tussen motorrijden op een tweewieler en rijden op de Niken. Het lijdt geen twijfel dat de dubbele voorkant zo z’n effect heeft op de rijsensatie.

Dat hebben we al een heel klein beetje kunnen merken met de Tricity, die echter in de praktijk heel erg makkelijk en vooral herkenbaar rijdt. In tegenstelling tot – we moeten ‘m toch even noemen –  de MP3, die ook de prioriteiten op een ander vlak heeft liggen, is de Tricity veel natuurlijker en minder beperkt. Dat idee geldt voor de Niken nog veel meer, voor motorrijders moet de overstap super natuurlijk verlopen. Maar het echte voordeel komt pas als je in de bocht leunt. Er is heel veel aan gedaan om de feedback van de voorzijde duidelijk te maken voor de rijder. Het idee dat je twee keer zoveel rubber aan de weg legt en daarbij twee keer zoveel grip zou moeten hebben (nog eens onderstreept door de extra druk op de voorzijde) is niet veel waard als je dat gevoel niet terugkrijgt in feedback en vertrouwen. Daar heeft Yamaha dus ook voor gezorgd, resulterend in een nieuwe,
Dát noemen we nog eens 'outside the box'

ongekende rijervaring. Hiermee opent Yamaha dus deuren naar een soort nieuw motorrijden, waarin je nog meer een bocht in smijt, zonder of met veel minder noodzaak om eerst de snelheid eruit te remmen. En dat vinden we heel leuk klinken….

Voor wie ‘m voor het eerst ziet is de Niken een bijzondere kruising tussen een Quad of Side-by-side aan de voorkant en een MT-09 aan de achterkant. We zullen even flink moeten wennen aan die voorzijde, maar dat is nooit erg. Een Niken herken je hoe dan ook voorlopig uit duizenden. Technisch wordt het zelfs nog mooier. We weten van de Tricity al dat Yamaha een goed werkend systeem heeft ontwikkeld, dat wordt nog eens overtroffen door de Niken met z’n vierdubbele upside down voorvork. De motor moet tot 45 graden moeiteloos kunnen kantelen, wat in de praktijk heel erg ruim is. Direct meegenomen is de instelbaarheid van de vork, wat de kwaliteit natuurlijk wel iets ten goede komt. De spoorbreedte is met 410mm bovendien niet al te breed uitgevallen, zodat het normale motorgevoel nog goed behouden blijft. De voorwielen zijn wel iets kleiner uitgevallen met 15 inch, de twee 298mm schijven zijn dan weer heel normaal en bieden dus naar verwachting een heel acceptabele remvertraging. Misschien zelfs wel meer, omdat je nou eenmaal meer rubber aan de straat legt.

De rijder is ten opzichte van de MT-09 zo’n 50mm naar achteren verplaatst, zodat er onderweg een gewichtsverdeling van ongeveer 50/50 ontstaat, voor een zo natuurlijk mogelijk rijgedrag. Dat zal iets variëren met de grootte en het gewicht van die rijder, maar neem een gemiddelde Europeaan en je zit spot on.

Het motorblok is in grote lijnen gelijk aan dat van de MT-09 (en Tracer en XSR), maar heeft een nieuwe mapping gekregen. Ook is de krukas iets aangepast, waarbij we wel heel graag willen weten hoe precies en hoe we dat merken. Daarnaast heeft de Niken vanzelfsprekend een heel pakket aan functies als ride by wire, verschillende rijmodi, cruisecontrol, tractiecontrole, slip/assist koppeling en een quickshifter.

Naast dit model volgt bovendien ook nog een R-versie met aluminium tank, met een zelfde productietechniek als de R1 en R6. De tank heeft, R of niet, een inhoud van 18 liter wat een bereik van 300 kilometer moet garanderen. Een LCD display met zwarte achtergrond moet het plaatje af maken.

De eerste Niken zullen exclusief online verkocht worden, een datum wordt nog aangekondigd.