Zoeken

Yamaha lanceert MT-09 SP en vernieuwt MT-07

7 november 2017
Yamaha heeft voor het komende jaar een SP versie aan de populaire MT-09 driecilinder toegevoegd. En omdat ze toch bezig waren meteen de MT-07 een facelift gegeven.

Met meer dan 150.000 units verkocht over de gehele ‘Dark Side of Japan’ MT linie kun je wel spreken van een redelijk succes. Sinds z’n lancering in 2013 heeft Yamaha van de dikke MT-09 er wereldwijd meer dan 48.000 afgezet, terwijl van de kleine MT-07 er in amper 4 jaar tijd zelfs bijna

80.000 over de toonbank zijn gegaan. Dát zijn nog eens cijfers waar je mee thuis mag komen.

Nu hadden ze bij Yamaha een korte adempauze in kunnen lassen om te genieten van het enorme succes, maar de concurrentie heeft sinds de komst van de MT familie niet stilgezeten - met name Team Green dat met de Z650 en Z900 het kampvuur aardig heeft opgestookt - en dus zijn ze bij Yamaha ook volgas doorgegaan. 

Te beginnen met een compleet nieuwe MT-09 SP. Nu is de MT-09 op zich niet nieuw, begin dit jaar werd de tweede generatie gelanceerd die een compleet nieuw ‘Johnny Number 5 meets E.T.’ uiterlijk had aangemeten gekregen en daarmee een heel stuk appetijtelijker was geworden. Toch, hoe goed Yamaha de MT-09 ook had verbeterd en hoe enorm we ook onder de indruk waren van de fiets, één ding had Yamaha verzuimd aan te passen en dat was de vering die nog steeds aan de slappe kant was. Tenminste, zodra je ‘m lekker sportief uit wilde laten, bij alledaags gebruik speelde de comfortabele vering de MT juist in de kaart.

Om aan die sportieve motorrijder die op zondagochtend even lekker wil gaan vlammen als de rest van Nederland nog op een oor ligt tegemoet te komen heeft Yamaha nu de MT-09 met een SP versie uitgebreid. De MT-09 SP is net als de standaard MT-09 aan de voorkant met een Kayaba upside down voorvork uitgerust, maar waar de standaard versie gescheiden demping heeft (een vormpoot voor ingaande en een vormpoot voor uitgaande demping), kunnen bij de SP beide voorpoten zowel ingaand als uitgaand worden gesteld, waardoor een fijnere afstelling mogelijk is.

Het écht belangrijke verschil zit ‘m echter in de achterkant, waar de slappe standaardshock is ingeruild voor een Öhlins monoshock. Welk type Öhlins is toegepast heeft Yamaha in haar persinformatie niet vermeld, maar zelfs de allergoedkoopste Öhlins zou al een enorme verbetering zijn. Uiteraard is de Öhlins achtershock geheel naar eigen geur en smaak in te stellen, maar Yamaha is zelfs nog een stap verder gegaan door andere veren in het accessoirepakket op te nemen, waarmee de achterveer dus perfect op je eigen gewicht kan worden aangepast. Dát is nog eens maatwerk.

De MT-09 onderscheidt zich door een exclusief Silver Blu Carbon kleurstelling, gelijk aan het design van de MT-10 SP. Ofwel, een benzinetank met zilveren zijkanten en MT-09 logo, en blauwe secties aan de bovenkant, zilveren neusje en kont en zwart/blauw voorspatbord met SP graphics. Net als de MT-10 SP zijn de wielen blauw en voorzien van MT-10 SP graphics. De styling is met blauw stiksel ook in het zadel doorgezet, de hendels aan het stuur hebben een zwarte afwerking. 

MT-07

Naast de MT-09 SP heeft Yamaha voor het komende jaar de MT-07 een flinke opfrisbeurt gegeven. Te beginnen met het design, dat nu veel dichter bij de MT-09 is gezet. De koplamp ziet er nét effe wat frisser uit en is aan de zijkanten van LED dagrijverlichting voorzien, de forse luchtinlaten lopen nu verder naar voren door, waardoor de voorkant in lijn is met de koplampunit. Het zadel loopt nu een stuk verder naar voren door (wat het zitcomfort waarschijnlijk ook ten goede zal zijn gekomen), terwijl de achterkant rechtstreeks van z’n grotere broer lijkt te zijn overgezet. 

Naast het nieuwe design heeft Yamaha ook de vering van de MT-07 aangepast. Voor en achter heeft de kekke tweecilinder nu 130 mm veerweg, voor wat de afstelling betreft spreekt Yamaha van een comfortabele, progressieve en voorspelbare performance, waardoor het ideaal moet zijn voor een brede range aan rijomstandigheden. De voorvork heeft volgens Yamaha nu een sportiever karakter gekregen, terwijl de achtershock nu naast veervoorspanning ook wat uitgaande demping betreft instelbaar is.