Yamaha breidt XSR familie uit met XSR700 XTribute
Eerlijk is eerlijk, met gespaakte wielen in het formaat 21" voor en 18" achter, noppenbanden en een hoog spatbord voor was 't helemaal perfect geweest, maar buiten dat is de op de EICMA in Milaan gepresenteerde XSR700 XTribute een prachtig eerbetoon aan een van de meest iconische motoren uit de jaren '70 van de vorige eeuw.
Ruim 40 jaar geleden introduceerde Yamaha de XT500 met een luchtgekoelde viertaktmotor met één cilinder. Deze motorfiets groeide uiteindelijk uit tot een van de meest geliefde modellen van Europa. De sleutel tot het succes was het strakke ontwerp, nuttig vermogen en de grote veelzijdigheid.
Van 1976 tot en met 1989 was de XT500 een groot commercieel succes en werd de motor in grote aantallen door heel Europa verkocht. Dit iconische model werd tijdens de lange productieperiode voorzien van verschillende opvallende en strakke kleurschema's. Om de legendarische status van de XT te vieren, heeft Yamaha de nieuwe XSR700 XTribute voorzien van een iconische zilverkleurige brandstoftank, witte spatborden, goudkleurige velgen en zelfs de oranje richtingaanwijzers van de originele XT.
De nieuwe kleur heeft de toepasselijke naam '1981' gekregen, ter ere van het gouden tijdperk van de XT. Naast het XT kleurenschema is de XSR700 XTribute voorzien van een 'fatbar' stuur in motocross-stijl, dat de uitstraling van deze 'urban scrambler' moet versterken. Daarnaast beschikt de motor over overmaatse voetsteunen in off-road stijl die perfect passen bij het ruige uiterlijk van de scrambler.
De banden met blokprofiel worden op lichtgewicht gietijzeren tienspaaksvelgen bevestigd om de agressieve uitstraling van de 'urban scrambler' XSR700 XTribute te benadrukken. Deze Sport Heritage motorfiets is voorzien van Pirelli MT60RS banden (180/55-17 achter en 120/70-217 vóór) voor een hoge mate van grip en wendbaarheid, zowel op de snelweg als op onverharde wegen.
Yamaha heeft een uniek nieuw zadel voor de XSR700 XTribute ontwikkeld, met een vlak profiel dat het ontwerp van de originele XT in ere houdt. Dit zadel heeft een moderne, hoogwaardige afwerking met op de achterzijde subtiel het XTribute logo gedrukt en is een waardevolle toevoeging aan de mix van klassiek ontwerp en nieuwe technologie.
De ware schoonheid van de XSR700 XTribute is de manier waarop de ongedwongen scrambler uitstraling met moderne technologie wordt gecombineerd. De zwarte kleur van de motor, het frame en de voorvork contrasteert met de retrolooks van de zilverkleurige brandstoftank, goudkleurige velgen en witte spatborden. De eenvoudige look wordt hierdoor benadrukt en maakt van deze motorfiets een passend eerbetoon aan de originele XT500.
Om de look van de XT500 te kunnen perfectioneren kan de XSR700 XTribute worden voorzien van een optionele Akrapovič uitlaat. Dit krachtige 2-in-1 systeem heeft net als de originele XT500 een zwarte afwerking voor een radicale uitstraling en een robuust accent op de uitlaat.
De nieuwe XSR700 XTribute zal vanaf april 2019 beschikbaar zijn bij de officiële Yamaha-dealer. Hoeveel 'ie moet gaan kosten is nog niet bekend.