Zoeken

Yamaha 2019 YZF-R125 krijgt variabele kleptiming

28 september 2018
Tien jaar na de presentatie van het eerste model, destijds nog op de tweewieler salon van Parijs, heeft Yamaha de YZF-R125 een behoorlijke upgrade gegeven. De 2019 YZF-R125 is voorzien van een sterk staaltje techniek, dat door Yamaha Variable Valve Actuation system (VVA) is gedoopt. Ofwel, in boerenkoolnederlands variabele kleptiming.

Het is dit jaar exact 20 jaar geleden dat Yamaha de allereerste YZF-R1 lanceerde en daarmee de wereld van de supersport motoren voorgoed veranderde. Als pionier van de R-wereld plaveide de R1 de weg voor de ontwikkeling van een compleet nieuwe R-serie, die tegenwoordig uit R125, R3, R6 en R1 bestaat.

Na eerder de R1 en R6 te hebben vernieuwd is het nu de beurt aan de R125 geweest. Nu hadden we eerlijk gezegd verwacht dat een nieuwe R125 hetzelfde uiterlijk zou krijgen als de R1 en R6, maar bij Yamaha hebben ze 't toch iets anders aangepakt. Centraal in het neusje is weliswaar een grote ram-air luchtinlaat, maar in plaats van projectielampen heeft Yamaha voor twee 'gewone' LED-koplampen gekozen. 

Volgens Yamaha komt de premium afwerking duidelijk naar voren in de hoogwaardige onderdelen zoals de kroonplaat en het gelakte voorspatbord. Zelfs de achterzijde is onderworpen aan de volledige YZF-R1 metamorfose; het volledig vernieuwde achterdeel is voorzien van uit de racewereld afkomstige luchtkanalen en een achterlicht met 12 LED's. 



Het ranke en sportieve ontwerp van de nieuwe YZF-R125 wordt aangevuld door een nieuwe brandstoftank met 11 liter inhoud. Deze kan gemakkelijk worden verwijderd als er toegang is vereist bij gepland onderhoud. Samen met de prachtig afgewerkte, strak aansluitende panelen zorgt de vorm van deze stijlvolle nieuwe tank voor een uitstekend houvast voor de knieën en kan de berijder verschillende posities aannemen, voor rijden met lage en hoge snelheid. 

Volgens Yamaha is de nieuwe YZR-R125 de meest geavanceerde 125cc Supersport die ooit door Yamaha is ontwikkeld, wat de motor te danken heeft aan het nieuwe motorblok dat van een Variable Valve Actuation (VVA) systeem is voorzien. 

VVA zorgt volgens Yamaha voor een optimale kleppositie bij verschillende toerentallen, voor de ideale bedrijfskarakteristiek voor de inlaat- en uitlaatkleppen bij alle motortoerentallen, wat zich in de praktijk moet vertalen naar een betere acceleratie vanuit een laag tot middelhoog toerental evenals hogere prestaties bij hogere motortoerentallen. 


  
De nieuwe krachtbron profiteert bovendien van een opnieuw ontworpen brandstofinjectiesysteem, voorzien van een gasklephuis dat soepeler aanspreekt voor een betere doseerbaarheid. Ook is er een verfijnd koelsysteem voor een kortere opwarmtijd van de motor en een grotere koelefficiëntie bij hogere motortemperaturen. En dankzij deze verbeterde koelefficiëntie kon de radiateur lichter en compacter worden gemaakt. 

Naast het prestatieverhogende Variable Valve Actuation systeem kreeg de nieuwe motor een geheel nieuwe vierkleps cilinderkop met grotere en kortere in- en uitlaatkleppen. De verbrandingskamer werd door de technici van Yamaha verkleind, met als resultaat een veel hogere brandstofefficiëntie waardoor een betere spreiding van het nuttig vermogen van de nieuwe YZF-R125 mogelijk werd en tevens de brandstofefficiëntie kon worden verbeterd. Deze ontwikkelingen dragen tevens bij aan het opwindende uitlaatgeluid. 

Vet is ook dat de R125 nu standaard met een verfijnde Assist en Slipper (A&S) koppeling is uitgerust. Dankzij nieuwe koppelingsveren voelt de hendel beter aan en is deze comfortabeler en nauwkeuriger te bedienen. Het ontwerp zorgt voor een goede doseerbaarheid bij het accelereren en voorkomt tevens dat het achterwiel blokkeert bij het afremmen. 

En dan het rijwielgedeelte. De geometrie van het chassis, zowel voor als achter, is geoptimaliseerd voor soepelere rijeigenschappen en verbeterde wendbaarheid. Dat levert volgens Yamaha een opwindender rijgedrag op, en samen met de hoogwaardige Ø 41 mm upside-down voorvork biedt dit nieuwe chassis meer comfort, zelfs op hoge snelheden. 

Het verfijnde chassis is nu uitgerust met een nieuw ontworpen lichtgewicht aluminium swingarm. Deze kortere swingarm, die werd geproduceerd met behulp van Yamaha's geavanceerde giettechnologie, zorgt voor geoptimaliseerde stijfheid met een laag onafgeveerd gewicht voor een sportieve, wendbare en comfortabele rit. 

Een gestroomlijnde racekuip en een door MotoGP beïnvloed cockpitontwerp dragen bij aan het agressieve door de YZF-R1 geïnspireerde uiterlijk. Daarmee straalt de YZF-R125 uit dat hij zijn mannetje staat op het circuit. Met daaraan toegevoegd zijn sublieme afwerking en de hoogwaardige motor en chassiscomponenten, vormt de geheel nieuwe YZF-R125 de ultieme 125cc Supersport van Yamaha. 

Voor optimale algehele prestaties van de nieuwe motor en het verbeterde chassis, is de YZF-R125 uitgerust met een bredere achterband van breedte 140. Deze nieuwe 140/70-17 achterband, die werd ontworpen voor een goede balans tussen grip en duurzaamheid, biedt meer stabiliteit en een beter rijgedrag. Het brede profiel accentueert de agressieve uitstraling van deze 125cc Supersport. 

De Ø 292 mm schijfrem vóór en de Ø 230 mm schijfrem achter bieden krachtige prestaties en zijn uitstekend doseerbaar. Voor 2019 werd dit eersteklas systeem nog verder verfijnd met een herzien remslangontwerp en een nieuwe achterremklauw met andere remblokspecificatie, voor een nog beter remgevoel en nog meer controle. 



De nieuwe YZF-R125 is vanaf begin 2019 beschikbaar bij de Yamaha-dealers. Hoeveel de fiets moet gaan kosten is nog niet bekend.