Zoeken

Verge TS Ultra: 1200 Nm elektrische powercruiser

4 januari 2023
De eerste productieserie moet nog worden opgestart, maar het Finse Verge Motorcycles heeft nu al de ultieme versie van hun elektrische powercruiser, de TS Ultra gelanceerd. Verge claimt bij de TS Ultra een topvermogen van dik 200 pk, een gewicht van 245 kilo en een monsterachtig koppel van 1.200 Nm.

 

De Ducati Diavel powercruiser is ongetwijfeld de fiets geweest waar ze in Finland door zijn geïnspireerd, maar dan voorzien van een elektrische aandrijving. De Verge TS heeft een soortgelijke geometrie met 245 mm brede achterband en twee sets voetsteunen, een voor een sportieve stijl en een tweede set 'forward controls' voor wie in een cruiserhouding rijden wil.

De Verge TS heeft de elektromotor in de velg van het achterwiel verwerkt, wat enkele voordelen, maar ook enkele nadelen heeft. Het grootste nadeel is het gewicht, dat een negatief effect heeft op het onafgeveerd gewicht én de massatraagheid. Dat is meteen de reden waarom dit nog niet eerder bij een elektrische motorfiets is toegepast.

Daar staat echter als voordeel tegenover dat er én geen onderhoud-vergende aandrijving nodig is om het vermogen naar het achterwiel over te brengen (hoewel je dat ook zou kunnen oplossen door de motor in de naaf te verwerken), én er meer ruimte is voor de batterij. 


 

De Finnen geven zelf met name die ruime voor de batterij als argument, maar met een capaciteit van 20,2 kWh is dat dat niet bepaald indrukwekkend te noemen. Energica zit al op 22,5 kWh en daar zit de elektromotor gewoon op de conventionele plaats. 

De TS komt in 3 varianten, waarvan de TS en TS Pro al eerder zijn aangekondigd en de TS Ultra deze week in Las Vegas op de CES wordt gepresenteerd. De TS en TS Pro, die het met 'slechts' 70 kW en 102 kW (95 pk en 139 pk) moeten doen, zijn klein bier vergeleken bij de 150 kW (volgens Verge 201 pk, maar volgens onze zakjapanner 204 pk) van de TS Ultra.

Waarbij nog even moet worden benadrukt dit, omdat de elektromotor in het achterwiel zit, dit dus het vermogen aan het achterwiel is, waarmee deze fiets alle Hypernakeds naar de kroon steekt. Helemaal wanneer je naar het koppel kijkt, wat met 1.200 Nm bijna het tienvoudige van de dikste verbrandingsmotoren is. 

Hoewel daar wel een kanttekening moet worden geplaatst. Een elektromotor heeft weliswaar een constant koppel over het hele bereik, maar wordt bij motorfietsen elektronisch begrensd. Moet, omdat er anders niet mee te rijden is. Dat geldt al bij de 'gewone' elektrische motoren van Zero en Energica, die het met 'slechts' 200+ Nm moeten doen, en dat geldt dus helemaal voor die 1.200 Nm die bij de TS Utra wordt geclaimd. 



Dat neemt niet weg dat de Finnen met deze Verge TS Ultra de verpiswedstrijd hebben gewonnen. Mag ook wel voor het kale prijskaartje van € 44.900 (wat in Duitsland, Italië en Frankrijk trouwens al dik € 55.000 is, in de Benelux is 'ie nog niet leverbaar).