Zoeken

Triumph Tiger Sport 660: nieuwe benchmark Triple veelzijdigheid

5 oktober 2021
Een jaar na de lancering van de Trident 660 heeft Triumph een tweede model op basis van de 660 Triple gelanceerd. De Tiger Sport 660 zet volgens de Britten een nieuwe maatstaf in het middenklasse Adventure Sports segment, met het sterkste blok, het hoogste niveau van elektronica en de laagste kosten voor bezit en onderhoud.

"Triumphs compleet nieuwe Tiger Sport 660 is de nieuwe definitie van driecilinder aangedreven veelzijdigheid, met z'n 660cc Triple motorblok performance voordelen, toonaangevend vermogen en specificatie, plus geweldige lange-afstand touring capaciteit", aldus de Britten in persinformatie van de nieuwe middenklasse Adventure Sports, die als concurrent van de Versys 650 en Tracer 700 moet worden gezien. 

De Britten gaan zelfs nog een stap verder door te stellen dat de nieuwe Tiger Sport 660 een nieuwe eerste keus zal zijn voor rijders die op zoek zijn naar maximale veelzijdigheid in elke rit. Of dat het nou om woonwerk rijden gaat, een alledaagse rit of langere trips, de nieuwe Tiger Sport 660 biedt de capaciteit, performance, handling en stijl die nodig is om een compleet nieuwe generatie rijders bij het merk Triumph te introduceren. Aldus Triumph.

Dat zijn ontzettend straffe woorden van Triumph, en afgaand op onze ervaringen met de Trident vrezen we voor de concurrentie dat dat absoluut geen grootspraak is geweest. Dat begint met het blok, dat echt veel dynamischer en levendiger is dan de tweecilinders van het groene en het blauwe team. De 660cc driecilinder is goed voor een topvermogen van 81 pk bij 10.250 tpm en een maximum koppel van 64 Nm bij 6.250 tpm. 

Volgens Triumph levert het blok de perfecte balans tussen bruikbaar vermogen over de hele linie, vanaf de toerenkelder tot het moment dat de begrenzer een einde aan de pret maakt. De vermogensafgifte wordt daarbij via ride-by-wire gasklepbediening geregeld, waardoor ook elektronische hulpjes als rijmodi en tractiecontrole konden worden toegepast. Inderdaad, net als bij de Trident 660.

Triumph garandeert een geweldige acceleratie ongeacht de versnelling, zelfs wanneer je met duopassagier aan het rijden bent of vlotjes door het verkeer aan het manoeuvreren bent. Dankzij dus de uitgebreide elektronica en de zesversnellingsbak waarvan de overbrengingsverhoudingen van de versnellingen zijn geoptimaliseerd voor fun en alledaags gebruik. 

Naast dat de 660 Triple echt fantastisch rijdt is het blok volgens de Britten ook nog eens super onderhoudsvriendelijk. Over een periode van 3 jaar bekeken staat de Tiger Sport 660 nog geen 8 uur in de werkplaats van de dealer voor onderhoud en dat is volgens Triumph 30%  goedkoper voor wat arbeidskosten betreft. Daarnaast wordt geclaimd dat ook de slijtagedelen 17% goedkoper zijn dan de concurrentie.



Spot-on design

Dat het kloppend hart van de Tiger Sport 660 de nieuwe benchmark zal zijn geloven we wel, maar minstens zo belangrijk is de styling die als je 't ons vraagt echt spot-on is. We hebben zo het idee dat ze in Hinckley de Versys 650 heel goed hebben bestudeerd en daar dan een mooiere versie van hebben gemaakt. Bloedstollend mooi zouden we zelfs durven te stellen, de foto's spreken wat dat aangaat boekdelen.

Het prachtige design wordt gecompleteerd door een functioneel TFT-kleurendisplay, waar alle noodzakelijke informatie uit af te lezen is. Het display is zo ontworpen dat het naadloos te integreren is met het optionele My Triumph connectiviteit-systeem dat turn-by-turn navigatie, GoPro control, telefoon en muziek koppelt, alles te bedienen via de schakelaars aan het stuur.

Ook toonaangevend in zijn klasse zijn de twee rijmodi met hoge specificaties, Road en Rain, die de gasrespons en de tractiecontrole-instellingen aanpassen, waardoor de controle wordt verbeterd voor meer vertrouwen in alle rijomstandigheden. De veiligheid wordt verder vergroot met ABS en inschakelbare tractiecontrole, beide standaard op de Tiger Sport 660. De tractiecontrole kan, indien gewenst, volledig worden uitgeschakeld.

Om de rijervaring verder te verbeteren, is de Tiger Sport 660 uitgerust met een slip-assist koppeling en een op spanning geoptimaliseerd koppelingshendel voor een lichte en gemakkelijke bediening, waardoor je minder snel vermoeid moet raken, vooral in de stad.

Voor maximale efficiëntie en duurzaamheid is de verlichting over de hele motorfiets led-verlichting, inclusief de opvallende nieuwe dubbele koplampen, het compacte en geïntegreerde achterlicht en de zelfcanceling richtingaanwijzers.



Dan het rijwielgedeelte 

Triumphs zelfgeclaimde "kenmerkende dynamische, lichtvoetige en comfortabele handling" is volgens de Britten het uitgangspunt van de nieuwe Tiger Sport 660 geweest. "Perfect gebalanceerd en gemakkelijk te rijden, met precies sturen dankzij het lichtgewicht aluminium stuur biedt de nieuwe 660 een vertrouwenwekkende rit", aldus Triumph. 

Het eendelige, maar wel tweetraps gevormde zadel is volgens Triumph praktisch en comfortabel, met een toegankelijke zithoogte van 835 mm voor de rijder en ergonomisch geoptimaliseerde handgrepen voor de duopassagier. Om ervoor te zorgen dat ook kleine motorrijders gemakkelijk de voeten aan de grond kunnen zetten is het zadel aan de voorkant bij de 17 liter tank smal van vorm.

Voor wat de vering betreft is Triumph met Showa in zee gegaan, maar dat hadden we ook niet anders verwacht. De 41 mm Showa upside-down voorvork heeft een veerweg van 150 mm, net als het achterwiel dat via een Showa monoshock RSU met losse hydraulische spanner voor de veervoorspanning wordt afgeveerd. De achterveer heeft trouwens een tweetraps winding, om de performance te optimaliseren voor solo en duo-rijden. Net als de Trident is de firma Nissin verantwoordelijk voor de remmen geweest.

Uitgebreide lijst met accessoires 

Uiteraard zijn voor de nieuwe Tiger Sport 660 ook meteen flink wat accessoires ontwikkeld. Meer dan 40 om precies te zijn, waaronder een complete kofferset, handvatverwarming, een up/down quickshifter, USB-laadpunt onder het zadel en monitoring van de bandenspanning. Naast de gebruikelijke sliders om blok en frame te beschermen.



 De Tiger Sport 660 is leverbaar in drie kleuren: Sapphire Black, Korosi Red / Graphite met distinctieve sportieve graphics en Graphite / Black, vanaf € 10.299. Bij onze zuiderburen hoeft er slechts € 9.195 te worden afgetikt.