Zoeken

Triumph Tiger 850 Sport: F 750 GS kopie

17 november 2020
Triumph heeft z'n Tiger familie voor 2021 uitgebreid met de Tiger 850 Sport. Zoals de naam doet vermoeden heeft Triumph het accent bij de Tiger 850 Sport meer op de openbare (geasfalteerde) weg gelegd, voor rijders die niet de pretentie hebben om offroad te gaan en daar ook niet voor willen betalen.

Bij Triumph hebben ze ontdekt dat het middensegment voor het belangrijkste deel uit motorrijders bestaat voor wie de prijs allesbepalend is en niet de performance of de elektronische toeters en bellen. Die op zoek zijn naar een betaalbaar pakket. Dat blijkt uit de recent gepresenteerde Trident en dat blijkt ook nu uit de Tiger 850 Sport, die in feite als een uitgeklede Tiger 900 kan worden gezien.

Triumph heeft dat spel waarschijnlijk afgekeken van BMW, die iets soortgelijks heeft gedaan met de F 850 GS en F 750 GS. De 850 als avonturier om de wereld mee rond te gaan en de 750 om exact datzelfde te doen zolang er maar asfalt ligt. 

Net als BMW heeft Triumph de performance van de 888 cc triple ten opzichte van de Tiger 900 teruggeschroefd, van 94 pk bij 8.750 toeren en 87 Nm bij 7.250 toeren naar 84 pk vermogen bij 8.500 toeren en 82 Nm koppel bij 6.500 toeren per minuut.

Qua styling lijkt de Tiger 850 Sport nagenoeg identiek met de rest van de Tiger familie, en dat is niet vreemd - dat is 'ie namelijk ook. Wel heeft Triumph twee nieuwe kleuren voor de 850 Sport bedacht: Graphite and Diablo Red en Graphite and Caspian Blue. 

De Tiger 850 Sport heeft verder een 5 inch TFT kleurendisplay, Marzocchi vering en Brembo Stylema remklauwen. In tegenstelling tot de Tiger 900 kan het ABS niet worden uitgeschakeld en het is ook niet hellingshoek afhankelijk. De tractiecontrole is evenmin hellingshoek afhankelijk en kan alleen door middel van de twee rijmodi (Road en Rain) worden aangepast, of geheel worden uitgeschakeld. 

Goedkoop is de Tiger 850 Sport trouwens allerminst, bij ons in Nederland ben je € 12.950 armer om je eigenaar te mogen noemen, in België is dat € 11.550, en dat is niet alleen beduidend meer dan een Versys 650, Tracer 700 en NC750X, maar ook duurder dan die F 750 GS die als voorbeeld heeft gediend.