Triumph TE-1 project afgerond: resultaten boven verwachting
Mocht je het al weer vergeten zijn, Triumph was met Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd en WMG, de universiteit van Warwick een samenwerking aangegaan voor de ontwikkeling van TE-1, de eerste elektrisch aangedreven motorfiets van Triumph, gesubsidieerd door het Office for Zero Emission Vehicles via Innovate UK.
Na eerder al te hebben aangekondigd dat de ontwikkeling van het prototype geheel volgens planning verliep en dat het finale prototype in juli zou worden gepresenteerd heeft Triumph nu inderdaad de specificaties van TE-1 uit de doeken gedaan.
Triumph spreekt van baanbrekende testresultaten, die alle verwachtingen hebben overtroffen. Te beginnen met de range, die met 100 mijl (160 km) volgens Triumph de real-world range van elektrische motoren die momenteel verkrijgbaar zijn overtreft.
Tijdens de online presentatie benadrukt Triumph dat we niet naar de range moeten kijken die door de concurrentie wordt geclaimd, maar wat de werkelijke range van die motoren is. Helaas voor Triumph is onze ervaring met de Zero SR/S en SR/F evenals recentelijk nog de Energica Experia dat je daar makkelijk een stuk verder dan die 160 kilometer mee komt.
Wel indrukwekkend is de snelheid waarmee de batterij wordt geladen, Triumph claimt een laadvermogen van 50 kW, waardoor de laadtijd 0-80% van de 18,6 kWh batterij in slechts 20 minuten is gerealiseerd. Dat is de dubbele snelheid van Energica, die eveneens DC-fastcharge wordt geladen.

Omdat het slechts een prototype is heeft Triumph TE-1 niet van AC-laadmogelijkheid voorzien, om daarmee gewicht te besparen. De productiemodellen die uit TE-1 zullen voortvloeien zullen uiteraard wel van een AC-lader zijn voorzien, teneinde de motor thuis aan het stopcontact te kunnen laden.
Dan de prestaties. De elektromotor heeft een topvermogen van 177 pk, wat nagenoeg gelijk is aan het vermogen van de Speed Triple 1200 RS, maar het koppel van slechts 109 Nm zijn we minder van onder de indruk. De Zero SR/S en SR/F hebben 190 Nm koppel, bij de Energica Ego ligt dat zelfs op 215 Nm.
Dat neemt niet weg dat de acceleratiecijfers op z'n zachtst gezegd netjes te noemen zijn. Volgens Triumph is met TE-1 0-60 mph in 3,6 seconden en 0-100 mph in 6,2 seconden gedaan en dat ligt inderdaad op het niveau van een sportieve eenliter fiets.
Naast een indrukwekkende laadtijd is ook het opgegeven gewicht indrukwekkend te noemen. Triumph claimt een gewicht van 220 kilo en dat is weliswaar gelijk aan het gewicht van de Zero SR/F, maar die heeft geen DC-fastcharge laadmogelijkheid. Bij Energica ligt het gewicht op 260 kilo.
“We hebben al een ongelooflijk positieve reactie op het TE-1-prototype gezien van motorrijders over de hele wereld, waar veel mensen ons vertellen dat ze voor het eerst een elektrische motorfiets als wenselijk zien, en iets dat ze echt zouden willen bezitten."
"Als eerste stap in onze reis naar de ontwikkeling van onze toekomstige benadering van elektrische aandrijflijntechnologie, heeft het TE-1-prototype en de ongelooflijke resultaten die het heeft behaald in zijn intensieve testprogramma cruciale inzichten en mogelijkheden opgeleverd die uiteindelijk onze toekomstige ontwikkeling zullen sturen."
"Natuurlijk zal de uiteindelijke productiemotor niet precies zijn wat je hier vandaag ziet, maar wees gerust, de modellen die we ontwikkelen zullen al zijn leerpunten en zijn opwindende dynamische geest omvatten.”
Tijdens de presentatie benadrukt Triumph dat het TE-1 project als ontwikkelingsproject van een platform elektrische motoren moet worden gezien, en niet als een prototype voor een specifiek model. De technische specificaties van de productiemodellen die uit TE-1 zullen voortvloeien zullen om die reden dan ook best wel kunnen afwijken.
Volgens Triumph is het ontwikkelingstraject van specifieke elektrische modellen echter al gestart. Jullie weten hoe lang de ontwikkeling van een nieuwe motor duurt, dus reken maar uit wanneer het eerste model op de markt zal worden gezet.