Zoeken

Triumph Speed Triple 1200 RS: meest extreme Triumph ooit

26 januari 2021
De eerste foto's en specificaties waren al uitgelekt, maar vandaag heeft Triumph officieel de compleet nieuwe Speed Triple 1200 RS gepresenteerd. Met een topvermogen van 180 pk bij een rijklaargewicht van 198 kilo is de 1200 RS de meest extreme Hinckley Triple ooit.

Agressief, wendbaar en doelgericht; dat was in 1994 de originele Speed Triple in een notendop, de  sportieve Naked waarvoor zelfs de term 'factory streetfighter' werd bedacht. In 2005 volgde de Speed Triple 1050, van de grond af aan ontworpen voor de weg, als een naked performance straatmotor die volgens de Britten de maatstaf zette in een competitieve klasse van voornamelijk op het circuit georiënteerde sportmotoren. 

Met de nieuwe Speed Triple 1200 RS heeft Triumph niet alleen op hetzelfde concept doorgeborduurd, maar is zelfs een stap verder gegaan door de motor te ontworpen als een naked performance street bike met alle voordelen voor de rijder en zonder tekortkomingen voor op het circuit.

Dat begint met het blok, dat compleet nieuw is ontwikkeld en volgens Triumph maar liefst 7 kilo lichter is dan het oude 1050 blok. De nu 1.160 cc driecilinder wordt opgegeven voor een topvermogen van 180 pk bij 10.750 tpm en een maximum koppel van 125 Nm bij 9.000 tpm en dat is een bak meer dan de oude Triple. Dertig paardenkrachten om precies te zijn. Bovendien maakt het blok ook nog eens meer toeren, de rode lijn begint nu bij 11.150 tpm en dat is een plus van 650 tpm. 

Tel daar het rijklaargewicht van 198 kilo bij op en je praat over een verbetering van de vermogen/gewicht verhouding van meer dan 25% ten opzichte van z'n voorganger en zelfs een verdubbeling van de oorspronkelijke Speed Triple uit 1994. Dankzij een reductie van de massatraagheid in de aandrijflijn met 12% pakt de motor sneller op, voelt hij scherper aan en klinkt hij nog scherper. Tenminste, dat is wat wordt geclaimd.



Volgens Triumph is de Speed Triple 1200 RS niet alleen de meest extreme Triumph ooit, maar ook nog eens de best klinkende Speed Triple ooit geproduceerd, ondanks de strenge homologatie-eisen van Euro 5. Met dank aan de geheel nieuwe vrij-ademende in- en uitlaatkanalen. Triumph omschrijft het geluid als een instinctief inlaatgebrul met een karakteristieke driecilinder huil, maar dat moeten we straks zelf maar beoordelen. 

Niet alleen het blok is compleet nieuw, ook het rijwielgedeelte is van de grond af aan nieuw ontwikkeld. Volgens Triumph is aan het aluminium gietframe 17% aan gewicht bespaard, bovendien is het zwaartepunt iets naar voren en naar beneden verplaatst. Als we de Britten mogen geloven heeft dat geresulteerd in een Speed Triple die over een nog wendbaarder, preciezer en dynamischer rijgedrag beschikt. 

De nieuwe Speed Triple 1200 RS heeft een 13 mm breder stuur, wat een agressievere rijpositie moet hebben opgeleverd, een beter gevoel en een betere controle. Verbeteringen in de ergonomie van de motor en de rijpositie zijn bereikt door een nieuwe positie van de voetsteun, die iets naar binnen is verplaatst ten opzichte van het model van de vorige generatie, waardoor een meer bodemvrijheid wordt verkregen zonder dat de beenruimte in het gedrang komt. 

Verder zijn ook aanzienlijke verbeteringen aangebracht in het profiel en de constructie van het zadel, dat nu comfortabeler moet zijn, terwijl je een meer natuurlijke ingeklemde positie kunt innemen om geconcentreerd te kunnen rijden. De zithoogte is een comfortabele 830 mm.



Wat vering betreft heeft Triumph bij Öhlins geshopt, dat een NIX30 upside down vork in combinatie met een TTX36 achtershock suggereerde. Inderdaad, dezelfde vering als die we al kenden van de oude RS, maar dan aangepast op het zwaardere geweld van het 1200 blok. Geheel instelbaar trouwens, maar dat spreekt voor zich.

Ook op het vlak van de remmen is Triumph alleen voor het beste van het beste gegaan: dubbele Brembo 320 mm schijven met Brembo Stylema remklauwen en een instelbare Brembo MCS rempomp voor en een enkele remschijf met Brembo tweezuiger remklauw achter. Voor wat het rubber om de velgen betreft heeft Triumph z'n oog laten vallen op Metzeler Racetec RR banden, maar wie liever iets uit Italië heeft mag ook kiezen voor de Pirelli Diablo Supercorsa SC2 (hoewel die strikt genomen in dezelfde Duitse fabriek wordt geproduceerd).

Minstens zo belangrijk als het blok en het rijwielgedeelte is tegenwoordig ook de elektronica, en ook op dat vlak stelt de Speed Triple 1200 RS niet teleur. Vijf rijmodi - waaronder de Track-modus, een 6-assige IMU die naast de bochten-ABS ook de hellingshoek afhankelijke tractiecontrole regelt. Trouwens, voor wie van mening is dat tractiecontrole iets voor mietjes is: hij kan volledig worden uitgeschakeld. 

Naast tractiecontrole zegt Triumph ook de wheeliecontrole te hebben verbeterd, het systeem is ontworpen om je meer controle te geven over de nieuwe 1.160 Triple, zonder dat je je geïntimideerd voelt. Hoe ze dat hebben gedaan? Door nieuwe algoritmen die de signalen van de IMU continue monitoren.

Ondanks dat de nieuwe RS de meest extreme Speed Triple in de geschiedenis is hoef je niet bang te zijn voor trajectcontroles. De 1200 RS is standaard met cruise controle uitgerust en dat scheelt je heel wat post uit Leeuwarden. Om de bediening van de verlichte schakelaars aan het stuur nog intuïtiever te maken hebben ze een meer doordringende amberkleurige gloed gekregen. 

Zijn we nog wat vergeten? Ongetwijfeld, de waslijst met vernieuwingen is ongekend. Een nieuwe Triumph Shift Assist up and down quickshifter maakt deel uit van de standaarduitrusting, de motor heeft nu LED verlichting rondom en alle informatie wordt weergegeven in een 5" TFT kleurendisplay. Oh ja, voor het eerst is nu ook een sleutelloos contact toegepast, wat we al kennen van de Tiger 1200. 



De nieuwe Speed Triple-klant kan kiezen uit twee gedurfde nieuwe kleuren: Sapphire Black, met rood- en zilverkleurige graphics, of Matt Silver Ice, met zwarte, zilveren en gele graphics. Bij ons in Nederland moet € 20.250 worden afgetikt, onze Zuiderburen zijn met 'slechts' € 17.800 zoals gebruikelijk een flink stuk goedkoper uit. Leverbaar vanaf april.