Zoeken

Triumph Rocket III TFC: 170 pk en 221 Nm

1 mei 2019
Begin dit jaar werd hij al aangekondigd, maar nu heeft Triumph ook de specificaties van de 2019 Rocket III TFC bekend gemaakt. En die zijn niet mis. De nieuwe 2.500cc Triple wordt opgegeven voor een topvermogen van 170 pk, maar wat 'm écht supervet maakt is het koppel dat nu meer dan 221 Nm is. Inderdaad, 's werelds hoogste koppel voor een productiefiets.

 

Slechts 750 exemplaren zullen ervan worden geproduceerd, van de nieuwe Rocket III TFC, waarvan die laatste drie letters voor de afkorting Triumph Factory Custom staan. Net als Harley-Davidson dat al jaren doet met haar CVO modellen.

Nu is de gebruikelijke gang van zaken dat er eerst een nieuw model op de markt wordt gezet, waarvan vervolgens een TFC model wordt afgeleid, maar ditmaal hebben de Britten besloten het andersom te doen. De Rocket III TFC is namelijk afgeleid van een Rocket III versie die nog op de markt moet worden gezet, aangezien de 'oude' Rocket III uit productie moest worden genomen als gevolg van Euro 4. 

Waarmee het goede nieuws dus is dat er ook een nieuwe Rocket III gaat komen. In hoeverre de prestaties van het productiemodel gaan afwijken van deze Triumph Factory Custom valt nog te bezien, maar afgaand op de cijfers die de Britten nu hebben onthuld zal dat straks ook zeker niet verkeerd zijn.

De Rocket III TFC is volgens de Britten niet alleen de allersterkste Cruiser van dit moment, met een opgegeven vermogen van meer dan 170 pk en een maximum koppel van meer dan 221 Nm, maar moet ook nog eens meer van 40 kilo lichter zijn ten opzichte van de oude Rocket III. 

Te beginnen met de gewichtsbesparing - meer dan 15% lichter dan z'n voorganger - wat is gerealiseerd door een geheel nieuw uniek aluminium frame toe te passen waarbij het motorblok als dragend deel van de constructie is opgenomen. Ook de aluminium swingarm is nieuw, verder spreekt Triumph van verfijningen van motoronderdelen, carbon onderdelen en lichtgewicht remmen. 

Trouwens, over remmen gesproken. De Rocket III TFC is uitgerust met Brembo Stylema remklauwen en dat zijn momenteel zo'n beetje de meest exclusieve remmen die je kunt kopen. Ook de Showa 47mm upside down voorvork en Showa monoshock met piggyback reservoir (beide volledig instelbaar) vallen in de categorie Premium select. 

Wat uiterlijk betreft heeft Triumph de 2019 Rocket III van nieuwe dubbele LED koplampen voorzien, evenals nieuwe 20-spaaks gietwielen (met 240mm achterband) en tal van carbon onderdelen, waaronder een oorspatbord, eindkappen en hitteschilden van de einddemper, vliegenscherm, aandrijfasafdekking, hielbeschermers en tankafdekking.

De extra verfijnde afwerking en detaillering omvat de unieke premium en duale kleurstelling in 'carbon black’ en ‘matt carbon black' met geborstelde panelen, gouden accenten en geëlektroformeerd 3D Triumph-embleem en elegant verborgen voetsteunen voor de duopassagier, die bijdragen aan een strakke, minimalistische achterkant. Het zadel kan trouwens worden gewisseld voor een eenpersoons exemplaar. 

Het meest indrukwekkende aan de 2019 Rocket III zal echter ongetwijfeld de nieuwe driecilinder zijn, waarvan de cilinderinhoud nu op 2.500cc is gezet, 's werelds grootste in serie geproduceerde motorblok, dat volgens opgave een ongekend koppel levert van meer dan 221 Nm en dat is maar liefst 70% meer dan zijn naaste concurrenten. 

Nu werd de oude Rocket III ook al opgegeven voor een koppel van 221 Nm, maar dat was nog 'maar' een 2.300cc driecilinder, waar deze TFC een inhoud van 2.500cc heeft. Hoeveel meer 'meer dan 221 Nm' is, is nog even afwachten. Wat topvermogen betreft is deze TFC er wél behoorlijk op vooruit gegaan, Triumph spreekt van meer dan 170 pk en dat is bijna 15% sterker dan de vorige Rocket III. Dankzij titanium inlaatkleppen kan het blok nu meer toeren draaien. 

Door nog meer op de rijder gerichte technologie toe te voegen, behouden het geoptimaliseerde bochten-ABS en de tractiecontrole de optimale remprestaties en tractieniveau, ongeacht de hellingshoek. Daarnaast passen de vier rijmodi (Road, Rain, Sport en Rider-configureerbaar) de instellingen van de gasrespons en tractiecontrole aan de rijomstandigheden of voorkeuren van de rijder aan.

Om de rijbeleving naar een hoger niveau te tillen, wordt de Rocket 3 TFC standaard geleverd met Triumph Shift Assist en Hill Hold Control. Triumph Shift Assist maakt het mogelijk om zonder gebruik van de koppeling snel op en terug te schakelen en verkort de schakeltijden in vergelijking met handmatig schakelen, terwijl Hill Hold Control maximale controle voor de rijder op een helling mogelijk maakt, waarbij de motorfiets niet achteruit kan rollen.

Elektronische cruise control behoort ook tot de standaarduitrusting, waardoor de vermoeidheid van de rijder op lange ritten wordt verminderd. En voor extra gemak en veiligheid, beschikt de Rocket 3 TFC over een sleutelloze ontsteking, bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) en een USB-aansluiting.

Naast de standaardspecificaties zijn de geheel nieuwe geavanceerde TFT-instrumenten van de Rocket 3 Triumph Factory Custom ontworpen om nog meer mogelijkheden te bieden wanneer deze worden gecombineerd met de als accessoire verkrijgbare Bluetooth-module. Indien aanwezig, biedt het volledige TFT-connectiviteitssysteem 's werelds eerste op de motorfiets geïntegreerde ‘GoPro’-besturingssysteem, het 'turn-by-turn'-navigatiesysteem van Triumph - mogelijk gemaakt door Google, evenals muziek- en telefoonbediening.

Met slechts 750 exemplaren die wereldwijd worden verkocht, is de Rocket TFC de meest exclusieve en begeerlijke motorfiets van Triumph. Met premium TFC-badges en instrumenten met gouden details en een prachtige, individueel genummerde plaquette op de kroonplaat, zijn ze allemaal volledig uniek en worden nooit meer geproduceerd.

Elke Rocket TFC-eigenaar ontvangt ook een speciaal op maat gemaakt TFC-afleverpakket dat uniek is voor hun motorfiets, met een genummerde brief ondertekend door Triumph’s CEO Nick Bloor, een persoonlijk, op maat gemaakt boek, een leren TFC-rugzak en een prachtige Rocket 3 TFC-afdekhoes voor binnen.