Zoeken

Triumph opent aanval op middensegment met nieuwe Trident

30 oktober 2020
Na de motor al in camouflagetrom te hebben gepresenteerd heeft Triumph nu officieel het doek gelicht van de nieuwe Trident, waarmee de Britten een aanval hopen te doen op het middenklasse Naked segment, als tegenhanger van de MT-07, Z650 en CB650R.

Een compleet nieuw ontwikkeld motorblok, gemonteerd in een compleet nieuw frame en voorzien van een compleet nieuw design, dat is in een notendop de nieuwe Trident waarmee Triumph hun pijlen op het o-zo populaire Naked middensegment hebben gericht. 

De Trident wordt aangedreven door een 660 cc driecilinder lijnmotor, waarvan de enige overeenkomst met het 660 blok van de Street Triple S de cilinderinhoud is. Alles, maar dan ook echt alles is anders aan deze Triple, van boring x slag (Trident: 74 x 51,1 / Street Triple S 76 x 48,5 mm) tot de timing van de kleppen en de versnellingsbak, die andere overbrengingsverhoudingen heeft. 

Triumph geeft de Trident op voor een topvermogen van 81 pk bij 10.250 toeren en een maximum koppel van 64 Nm bij 6.250 toeren per minuut, waarmee hij twee van z'n concurrenten (Z650 en MT-07) het nakijken geeft. Enkel de CB650R heeft een veel sterker blok.

Tijdens de presentatie onderstreepte Triumph met name de onderhoudsvriendelijkheid van het blok, volgens Triumph vraagt de Trident over een periode van 3 jaar 8,3 uur aan onderhoud, waar dat bij de drie genoemde concurrenten 11 tot 15,8 uur is, wat de Trident volgens Triumph 25% goedkoper in onderhoud maakt. 

Bij het berekenen van deze cijfers is Triumph uitgegaan van officiële onderhoudsintervallen, inclusief de 1e onderhoudsbeurt bij 1.000 km, 3 jaarlijkse beurten, montage van een set remblokken, een nieuwe ketting en tandwiel set en het verversen van de remvloeistof. Bij de Trident is de onderhoudsinterval op 16.000 kilometer gezet, want ten opzichte van z'n concurrenten 25-65% beter moet zijn. 

Dat klinkt best indrukwekkend, maar van de andere kant: Ducati's Multistrada V4 heeft een onderhoudsinterval voor inspectie van de kleppen van 60.000 km. Dát is pas indrukwekkend. 

Wat de Trident uniek maakt ten opzichte van z'n concurrenten is de toepassing van elektronica, te kiezen valt uit 2 rijmodi Road en Rain, instelbare tractiecontrole en ride-by-wire. De twee rijmodi hebben elk hun eigen gasrespons en ook de mate van tractiecontrole is aan de rijmodus gekoppeld. Tractiecontrole kan trouwens ook eenvoudig worden uitgeschakeld. 



Vanuit het zadel heb je zicht op een nieuw gestyled TFT kleurenscherm, waarin een helder 'white on black' LCD display is geïntegreerd. Optioneel kan het display van My Triumph Connectivity System worden voorzien.

Wat het rijwielgedeelte betreft heeft Triumph gekozen voor een stalen perimeter frame, in plaats van het vakwerk buisframe van de Street Triple. Aan de voorkant is een 41 mm Showa SFF Seperate Function Forks upside down voorvork voorzien, het achterwiel wordt via een Showa monoshock RSU afgeveerd, die qua veervoorspanning in te stellen is. 

Dubbele 310 mm schijven met Nissin 2-zuiger remklauwen voor en een enkele 255 mm schijf met Nissin 1-zuiger remklauw achter moeten de Trident veilig tot stilstand brengen. Uiteraard voorzien van Bosch ABS. 

De afmetingen verraden dat de Trident een lekkere compacte fiets lijkt te zijn. De wielbasis is met 1.401 mm nog korter dan de Street Triple, terwijl de balhoofdshoek met 24,6° maar marginaal groter is. 

Opmerkelijk is wel dat Triumph ook de naloop met 107,3 mm 4 mm grotere dan de Street Triple heeft gemaakt, terwijl de topsnelheid (en daarmee vereiste stabiliteit op hoge snelheid) een stuk minder zal zijn. 

Ook opmerkelijk is de afmeting van de banden: in plaats van lekker smalle banden voor supere wendbaarheid heeft Triumph gekozen voor een 120/70 voorband en 180/55 achterband. Met name de Michelin Road 5 achterband had echt wel smaller kunnen zijn dan die brede 180 slof, die een stuk trager stuurt dan de 160/60 die onder de Z650 ligt. 

Het compacte van de Trident vinden we ook terug in de zithoogte, die met 805 mm lekker toegankelijk is. Volgens Triumph moeten ook kleine motorrijders probleemloos beide voeten aan de grond kunnen krijgen, mede ook doordat het zadel aan de voorkant bij de tank smal is gevormd. Triumph geeft de Trident op voor een rijklaargewicht van 189 kilo en dat is maar 2 kilo meer dan de Z650 en MT-07.



De Triumph Trident is vanaf eind januari leverbaar bij de Triumph dealer, verkrijgbaar in 4 verschillende kleuren, voor het prijskaartje van € 8.995,- in Nederland en € 7.995,- in België.