Triumph lanceert Thruxton TFC: superexclusieve factory custom
Triumph noemt het een mijlpaal voor Brits custom design. Elke TFC-motorfiets wordt gebouwd om het absolute hoogtepunt te illustreren van Triumph’s custom design, met een uniek niveau van verbeterde prestaties, technologie, engineering, specificaties en prachtige afwerking.
Met slechts 750 exemplaren die wereldwijd worden verkocht, zal de Thruxton TFC de meest exclusieve en begeerlijke Modern Classic van Triumph zijn. Met premium TFC-badges en instrumenten met gouden details en een prachtige, individueel genummerde plaquette op de kroonplaat, zijn ze allemaal volledig uniek en worden nooit meer geproduceerd.
Elke Thruxton TFC-eigenaar ontvangt ook een speciaal op maat gemaakt TFC-afleverpakket dat uniek is voor hun motorfiets, met een genummerde brief ondertekend door Triumph’s grote baas Nick Bloor, een persoonlijk, op maat gemaakt boek en een prachtige Thruxton TFC-afdekhoes.
De nieuwe Thruxton TFC is visueel opvallend en beschikt over unieke, prachtig ontworpen lichtgewicht panelen van koolstofvezel, waaronder een prachtige, uit één stuk vervaardigde carbon stuurkuip, voorspatbord, buddyseatafdekking, hielbeschermers en eindkappen van de uitlaatdemper. Extra verfijnde detaillering inclusief uit aluminium gefreesde kroonplaat met TFC-logo, geborstelde premium nikkel spiegels, getint windscherm, prachtig, echt lederen zadel met gestikte details en uit aluminium gefreesde olievuldop.
Dit alles komt bovenop een hele reeks prachtige donkere kenmerken, waaronder premium zwart geanodiseerde multi-spaakwielen, zwarte Öhlins RSU-veren met zwarte decals, zwarte motorafdekkingen en een zwarte kentekenplaathouder.
Om het zwarte thema en het echte carbon perfect aan te vullen, is de Thruxton TFC verkrijgbaar in één kenmerkende lakkleur - het opvallende Carbon Black, met geborstelde kniesteunen op de tank en met de hand geschilderde gouden belijning. En die premium gouden accenten
worden op de hele motorfiets toegepast, van de gouden belijning op de kuip tot de gouden details in de badges, instrumenten en op de unieke sleutel en zelfs een stijlvolle gouden ketting.
De Thruxton TFC behoudt ook alle onderscheidende Thruxton-kenmerken, zoals de geborstelde Monza-tankdop, dubbele gasklepbehuizing met geborstelde inlaatafwerking, Daytona R-voetsteunen en helder geanodiseerde aluminium swingarm.
De nieuwe Thruxton TFC heeft 10 pk meer vermogen dan de standaard Thruxton R, wat is gerealiseerd door een belangrijke upgrade van het motorblok, waaronder een hele reeks lichtere motoronderdelen, hoge-compressie-zuigers, aangepaste aanzuigpoorten en aangepast nokkenprofiel van de nokkenassen. Samen met het hogere vermogen levert de Thruxton TFC ook een sterker koppel in het lage en midden toerengebied, met een piek van 115 Nm.
Er is ook een eersteklas uniek uitlaatsysteem voor de Thruxton TFC, met Vance & Hines titanium dempers met eindkappen van carbon, met een uniek met laser geëtst co-branded logo.
Aanzienlijke gewichtsbesparingen voor de gehele motorfiets maken de Thruxton TFC maar liefst vijf kilo lichter dan de Thruxton R, voor een nog dynamischer en meer wendbaar rijgedrag – dit is bereikt door verfijning van motoronderdelen, toepassing van carbonfiber, aluminium motorsteunen, weglaten van het achterspatbord en een lichtere accu.
Naast de gewichtsbesparing is de Thruxton TFC uitgerust met volledig instelbare Öhlins upside-down NIX30 voorvork en volledig instelbare Öhlins achtervering met piggy back reservoir met uit aluminium gefreesde stelschroeven.
Er zijn ook hoogwaardige Brembo 4-zuiger M4.34 radiale monobloc-remklauwen en twee zwevende Brembo remschijven gemonteerd, die een uitstekende remkracht leveren, en unieke banden met race-specificatie en veel grip: de Metzeler Racetec RR. De premium-specificatie gaat verder met een Brembo radiale hoofdremcilinder en variabele MCS-spanner (Multiple Click System) en naar rato instelbare remhendel plus bijpassende koppelingshendel.
Voor verbeterde zichtbaarheid, lager energieverbruik en grotere duurzaamheid is de Thruxton TFC volledig voorzien van LED-verlichting, inclusief 7 inch koplamp met kenmerkend dagrijlicht-profiel (afhankelijk van lokale wetgeving), compacte LED-knipperlichten en achterlicht.
ABS, instelbare rijmodi en tractiecontrole zijn voorzien voor maximale veiligheid en controle, zoals we dat al kennen van de Modern Classic familie. Geoptimaliseerd om de inspanning van het bedienen van de koppeling voor de rijder te verminderen. Een startonderbreker is ook standaard aanwezig op de Thruxton TFC, waarbij de transponder is verwerkt in de nieuwe hoogwaardige sleutel met gouden badge.
Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.