Zoeken

Triumph 2020 Street Triple S: flinke stap terug

8 januari 2020
Triumph heeft voor 2020 een vernieuwde Street Triple S aangekondigd. Of beter gezegd: de Street Triple S vervangen door een op maximaal toegestaan vermogen gezette Street Triple S A2.

We snappen het wel, de keuze van Triumph om het instapmodel van de Street Triple familie te fuseren met het model dat in Europa speciaal voor het A2 rijbewijs op de markt was gezet. De markt voor 'dikke' A2 motoren, motoren tot 70 kW (95,2 pk) die voor het A2 rijbewijs op 35 kW mogen worden teruggezet, is op zich al flinterdun, terwijl ook het 'gewone' instapmodel Street Triple S geen verkoopsucces is geweest. 

Dat zal voor de Britten ongetwijfeld de reden zijn geweest om het voor 2020 dus anders te gaan doen, door de Street Triple S (765) uit productie te nemen en het A2 model nu tot Street Triple S model op te waarderen. 

Nu is dat goed nieuws voor Triumph, dat daarmee het S model levensvatbaar heeft kunnen houden, maar slecht nieuws voor Street Triple fans die vanwege z'n aantrekkelijke prijs juist voor het S model wilden gaan. De S was bijna 3000 euro goedkoper dan de RS. Nu kreeg je daar weliswaar ook een motor met mindere specificaties voor terug, maar met 113 pk was 'ie nog altijd sterker dan de oude 675.

Dat is nu dus weer verleden tijd: de 2020 Street Triple S wordt aangedreven door het 660 Triple blok dat ooit exclusief voor de Australische markt was gebouwd en met de komst van de 765 Triple naar Europa was gehaald om als A2 model dienst te doen. En dus is de 2020 Street Triple S een flinke aderlating ten opzichte van z'n voorganger: geen 113 pk sterke 765 Triple, maar een 660 Triple waarbij je kunt kiezen tussen 35 of 70 kW, ofwel 48 of 95,2 pk. 

Nu heeft een eerdere test van de Street Triple S A2 ons al geleerd dat je met 35 kW nog steeds behoorlijk veel lol kunt hebben (tussen de 4-6 duizend toeren zijn de verschillen minimaal, pas daarboven is het vermogen afgevlakt), laat staan het dubbele vermogen dat meer dan genoeg is voor op straat. Dat neemt echter niet weg dat de 2020 Street Triple S wél een flinke stap terug is ten opzichte van het 2019 model.

Ten opzichte van de oude Street Triple S A2 heeft Triumph wel een paar kleine aanpassingen gegaan. Volgens Triumph heeft de 660 Triple nu een nog rijker en dieper driecilinder geluid doordat de uitlaat is aangepast, wat ook het inlaatgeluid opwindender moet zijn. En dat alles terwijl het blok nu aan Euro 5 voldoet. Wat design betreft heeft de S nu dezelfde looks gekregen als de 2020 RS, met dat verschil dat 'ie nog steeds een oldskool display heeft. Wel heeft de S nu LED verlichting rondom. 

Rijwieltechnisch is de 2020 Street Triple S nagenoeg identiek aan het 2019 model, het enige verschil dat we konden ontdekken is het balhoofd dat een halve graad steiler is gezet (24,3° ipv 24,8°) en dat de naloop nu een fractie korter is (103,4 ipv 104,3mm). Remmen zijn gelijk (Nissin 2-zuiger voor, Brembo 1-zuiger achter), vering is gelijk (Showa 41 mm upside down en Showa monoshock met Piggyback reservoir, waarvan alleen achter de veervoorspanning aan te passen is). Wel is 'ie een paar pondjes zwaarder geworden, 4 om precies te zijn, wat het drooggewicht nu op 168 kilo heeft gezet. 

De nieuwe Street Triple S is leverbaar in Crystal White, met Diablo Red en Black decals, zwarte tankbadges en een gestructureerd zwart achtersubframe en staat vanaf eind februari bij de dealer voor een prijs van € 10.400,- in Nederland en € 8.300,- in België.