The mummy returns: CBR 600F
Ze hadden het beloofd en ze maken het waar. Honda komt op de EICMA met ongekend veel nieuwe modellen, en niet de allerminste. Een daarvan is de CBR 600F die na jaren van afwezigheid weer in een heel nieuwjasje ten tonele verschijnt.
Nadat de trend de supersportklasse jaar na jaar steeds scherper en sportiever gemaakt heeft, is het gat tussen extreem en praktisch zo groot geworden dat daar best nog een model tussen past. Nadat de 'oude' 600F na korte tijd in pas te hebben gelopen met de scherpere 600RR stilletjes het veld heeft moeten ruimen is het publiek door meerder ontwikkelingen tegenwoordig een stuk wijzer geworden en daarmee is de vraag naar 'doemaarnormaal'-motoren alweer enige tijd een stuk groter. Dat extreme spul is leuk, maar je kunt er zo weinig meer mee. Zie hier het antwoord: de 600F, de no nonsense, praktische sportieve toermachine.
Juist omdat de nadruk moet liggen op praktisch gebruik en het alombekende 'Total Control' is niet gekozen om de 600RR terug te tunen, maar juist van iets heel anders uit te gaan. De ogenschijnlijke overeenkomsten met de Hornet zijn dan ook geen toeval. Het blok is sterk gebaseerd op dat van de Hornet, wat betekent dat de vermogensafgifte zijdezacht en vlakker dan een eettafel zal zijn. ook de zitpositie plukt hier de vruchten van en zal dan ook sterk op die van de Hornet lijken, al leun je door de clipons ( in plaats van het rechte stuur van de Hornet) net iets verder voorover. In combinatie met de nieuw ontworpen kuip zal het zo ook bij hoge snelheden nog prima toeven moeten zijn.
Ook het rijwielgedeelte is gelijk aan dat van de Hornet. De CBR heeft dus in plaats van een Twin Spar frme een aluminium Moono Backbone, wat door de doorontwikkelde fabricagetechnieken desondanks met gemak stijf genoeg moet zijn. Het gewicht moet door massacentralisatie en gebruik van de juiste materialen op de juiste plaats zo laag ogelijk moeten zijn. De nieuwe 600F is uiteraard standaard al voorzien van Combined ABS.
Een paar technische gegevens:
Boring x slag: 67 ´ 42.5mm
Compressie 12 : 1
Max. vermogen 75kW/12,000min-1 (95/1/EC)
Max. Koppel 64Nm/10,500min-1 (95/1/EC)
Dimensies (LBH) 2,150 x 740 x 1,150
Wielbasis 1,437mm
Balhoofdhoek 25°
Naloop 99mm
Zadelhoogte 800mm