Zoeken

Suzuki onthult GSX-S1000GT

22 september 2021
Na eerder dit jaar de nieuwe GSX-S1000 te hebben gelanceerd heeft Suzuki nu ook de langverwachte GSX-S1000 GT onthuld. De GT deelt veel techniek van de sportieve naked, maar dan voorzien van een agressieve design dat is voorbereid op optionele koffers en een TFT kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit.

 

De krachtigste en lichtste sport-tour machine in z'n klasse, claimt Suzuki in haar persbericht van de nieuwe GSX-S1000 GT en met enkel de Ninja 1000 SX als serieuze concurrent is daar geen woord van gelogen. Zowel het rijwielgedeelte met aluminium frame, swingarm en subframe als het blok is afgeleid van de sportieve naked.

Meest in het oog springend is het compleet nieuwe design. De scherpe lijnen van de kuip in combinatie met LED dagrijverlichting en koplampen geven deze sport-tour machine een zeer agressief voorkomen. Het windscherm draagt volgens Suzuki door zijn vorm bij aan de aerodynamische efficiëntie en aan het rijcomfort bij hoge snelheid. 

Het 999 cc viercilinder motorblok is zoals gezegd technisch gelijk aan dat van de GSX-S1000. Het blinkt uit door een hoog vermogen en koppel in een breed toerengebied. De elektronisch geregelde ride-by-wire gasklepbediening en een compleet opnieuw ontworpen compact 4-2-1-uitlaatsysteem dragen bij aan een lineaire koppelopbouw over vrijwel het complete toerenbereik. Het blok levert 152 pk bij 11.000 tpm en 106 Nm koppel bij 9.250 tpm.

Wat elektronica betreft is Suzuki bij deze GSX-S1000 GT een stap verder gegaan dan bij de naakte versie. Naast Suzuki Easy Start System, ABS, Low RPM Assist en de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) met drie standen heeft Suzuki nu ook cruise control voorzien. 

Het Suzuki Traction Control System (STCS) heeft vijf standen en kan uitgeschakeld worden. Een Bi-directional Quickshifter – ook uitschakelbaar – maakt razendsnel op- en terugschakelen mogelijk.



Ook het rijwielgedeelte is overgenomen van de GSX-S1000, maar dan aangepast op het ietwat toeristischere karakter van de fiets. Dan hebben we 't dus over een luminium twin-spar frame met volledig instelbare 43 mm Kayaba (KYB) voorvork en eveneens instelbare achtershock. Ook de remmen en banden zijn gelijk: Dunlop SPORTMAX Roadsport 2-banden en radiaal gemonteerde Brembo- Monobloc remklauwen met met 310 mm remschijven.

De zithoogte (810 mm) en positie van het stuur zorgen volgens Suzuki voor een ontspannen zithouding, die urenlang moeiteloos vol te houden is. De bevestiging van het stuur en de van rubber voorziene voetsteunen elimineren trillingen. De grote (19 liter) brandstoftank zorgt voor een grote actieradius.

Waar we echt vrolijk van worden is het feit dat Suzuki LCD nu eindelijk heeft ingeruild voor een 6,5" TFT-kleurenscherm met USB-contact voor het opladen van de smartphone. Met de Suzuki mySPIN-app is elke smartphone (met iOS- of Android-besturingssysteem) via Wireless LAN en Bluetooth te koppelen. 

Met Suzuki mySPIN app kun je alle functies selecteren en activeren, die op het TFT-scherm worden weergegeven, met de schakelaars links op het stuur. Vanuit het basismenu met vijf keuzes (contacts, phone, maps, music en calendar) kun je de benodigde functies en informatie gebruiksvriendelijk vinden. Daarnaast biedt Suzuki mySPIN de mogelijkheid om op je smartphone informatie over de gereden ritten terug te zien.

De horizontale LED-koplamp met positieverlichting geeft de Suzuki GSX-S1000GT een uniek en herkenbaar gezicht. Richtingaanwijzers, achterlicht en remlicht zijn eveneens voorzien van LED-technologie. De optionele zijkoffers in kleur sluiten mooi aan bij het scherpe design van de Grand Tourer. 



Er is keuze uit drie kleuren voor de GSX-S1000GT: Metallic Triton Blue, Metallic Reflective Blue en Glass Sparkle Black. De nieuwe GSX-S1000GT wordt dit jaar nog bij de Suzuki dealer verwacht.