Zoeken

Suzuki Hayabusa: The Japanse Slechtvalk is back

5 februari 2021
Suzuki heeft de Hayabusa een nieuw leven ingeblazen. De derde generatie Busa, die als grondlegger van het "Ultimate Sport Bike " concept de geschiedenisboeken in is gegaan, is volgens de Japanners sneller, geavanceerder en verfijnder dan ooit.

Toen Suzuki in 1999 de allereerste GSX-R1300 Hayabusa lanceerde ging er een schok door de motorwereld. Met zijn topsnelheid van meer dan 300 km/u kreeg Busa meteen de titel van ‘snelste productiemotorfiets ter wereld’ en gaf geboorte aan het "Ultimate Sport Bike" concept. 

Z'n introductie had tot gevolg dat ineens de politiek zich ermee ging bemoeien, minister van Verkeer en Waterstaat van destijds Tineke Netelenbos maakte zich onder motorrijders niet populair met de uitspraak dat dit soort motoren verboden zouden moeten worden. Om discussies niet uit de hand te laten lopen besloot Suzuki de topsnelheid te beperken tot 'slechts' 299 km/u.

De originele Hayabusa was meer dan alleen de som van z'n onderdelen. De explosieve oerkracht van het blok was voor die tijd ongekend. Sneller dan iemand hottentottententoonstelling had gespeld had de motor zijn topsnelheid van 299 km/u al bereikt. De motor was vanaf het eerste uur een verkoopsucces, van de eerste generatie werden er meer dan 115.000 units verkocht. 

In 2008 werd de tweede generatie Hayabusa gelanceerd. Nog steeds heel kenmerkend Hayabusa, maar dan met grotere cilinderinhoud, meerdere rijmodi en ABS. En dat verpakt in een design dat net effe was verfijnd. Van de tweede generatie werden er nog eens 74.100 units aan de man gebracht, waarmee de totale verkoop van de Hayabusa op meer dan 189.100 stuks kwam.



Het team van ingenieurs en ontwerpers van Suzuki heeft sindsdien onvermoeibaar gewerkt om talloze aspecten van de prestaties van de motorfiets te verfijnen om een geheel nieuwe generatie te creëren die klaar staat om de algehele prestatiebalans verder te verbeteren en een nieuwe generatie Hayabusa rijders naar de toekomst te brengen.

De derde generatie Hayabusa maakt gebruik van de nieuwste technologische innovaties om meer controle en comfort te bieden, en uiteindelijk om rijders te helpen vertrouwen te winnen terwijl ze genieten van uitstapjes op de ‘Ultimate Sport Bike’. 

Meer vermogen en koppel bij lage toerentallen en tegelijkertijd toch voldoen aan de strenge Euro 5-emissienorm. Met die opdracht ging het team van Suzuki aan de slag. De nieuwe Hayabusa erft de 1,340 cc vloeistofgekoelde viercilinderlijnmotor, die voor de nieuwe generatie ingrijpend onder handen is genomen. 

Het resultaat is een vermogen van 190 pk bij 9.700 toeren en een koppel van 150 Nm bij 7.000 toeren. Dat is weliswaar een fractie minder dan de 197 pk van z'n voorganger, maar dat heeft Suzuki meer dan goed gemaakt met een middengebied dat nu beduidend sterker moet zijn. Ter illustratie: sprintte de vorige Hayabusa in 3,4 seconden naar 100 km/h, doet de nieuwe het twee tienden sneller, in 3,2 seconden. De topsnelheid is sinds 2001 tot 299 km/u begrensd en dat is bij deze 3e generatie niet anders.



Als ultieme sportmotor van Suzuki, beschikt de Hayabusa over de modernste techniek. Zo maakt hij gebruik van de nieuwste en meest geavanceerde versie van het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Dit pakket bestaat uit: Ride-by-wire, Suzuki Easy Start System, Active Speed Limiter, Low RPM Assist, Cruise control, Launch control (drie standen), Motion Track Brake System Combined Brake System, Hill Hold Control System en Slope Dependent Control System.

Mocht je denken: "Hey, ik mis rijmodi en dat soort shit", dan heb je voor je beurt gedacht. Naast bovenstaande waslijst een elektronische gadgets beschikt de 2021 Hayabusa uiteraard ook over meerde rijmodi, door Suzuki het Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) genoemd. SDMS-α beschikt over drie door Suzuki voorgeprogrammeerde standen en drie standen waarbij de gebruiker alle instellingen kan wijzigen. 

De volgende zaken zijn aan te passen:
- Motion Track Traction Control System (10 standen  + OFF) 
- Power Mode Selector (3 settings, waarvan één met een lager vermogen) 
- Anti-lift Control System (10 standen + OFF) 
- Engine Brake Control System (3 standen + OFF) 
- Bi-directional Quick Shift System (2 standen + OFF)

Het uitgebreide elektronica pretpakket moet ervoor hebben gezorgd dat zelfs je oma optimaal van de Hayabusa kan genieten. Dat wil zeggen, als ze over een motorrijbewijs beschikt uiteraard. De Busa is er voor iedereen, ongeacht kunde en ervaring, om maximaal te kunnen genieten.

Oh ja, voor we het vergeten, de 2021 Hayabusa heeft uiteraard ook een up/down quickshifter en niet zomaar eentje, maar eentje met twee opties. Modus 1 reageert snel, zoals dat tijdens races nodig is, terwijl modus 2 vooral op soepel schakelen is ingesteld. Voor vloeiend schakelgedrag zet de ECM de ontsteking later als je de quickshifter tijdens het accelereren of bij een constante snelheid bedient. Het systeem is voorzien van “auto blipper”: het opent de gasklep als er teruggeschakeld wordt tijdens het afremmen. 



Heel herkenbaar Hayabusa
Direct te herkennen als een Hayabusa en toch helemaal up-to-date. Met zijn Multi-LED koplamp, waarbij LEDs gebruikt worden voor het dimlicht én grootlicht en de LED-verlichting naast de Suzuki Ram Air Direct (SRAD) luchtinlaten is hij echter niet te verwarren met zijn voorgangers. De LED-verlichting naast de luchtinlaten wordt ook gebruikt voor de richtingaanwijzers. Ook in de LED-achterlichten zijn de richtingaanwijzers geïntegreerd.

Net als bij zijn voorgangers, zijn alle details van het ontwerp van de nieuwe Hayabusa nagelopen om bij te dragen aan een lage luchtweerstand. Het design heeft scherpere lijnen gekregen, die de motor een agressievere houding geven. Ook de compleet nieuw ontworpen uitlaten zorgen ervoor dat het zwaartepunt van het design verder naar voren is komen te liggen: klaar voor de aanval.

Trouwe fans van de Hayabusa zullen het nieuwe instrumentarium waarderen, met de grote analoge tellers. Daartussen zit een TFT LCD-display dat ofwel de huidige SDMS-α systeeminstellingen toont, of een Active Data-display dat de hellingshoek weergeeft, samen met voor-en achterremdruk, versnelling en de huidige positie van de gashendel. 

Het paneel toont ook klok, versnelling, kilometerteller, een dubbele reismeter, omgevingstemperatuur, het actuele brandstofverbruik, rijbereik, reistijd, gemiddeld brandstofverbruik en de voltmeter. Een omgevingslichtsensor past automatisch het helderheidsniveau van het instrumentenpaneel aan op basis van de omliggende omstandigheden, maar de rijder kan er ook voor kiezen om handmatige aanpassingen te doen.



Fijne balans
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Hayabusa is zeer veel nadruk gelegd op de wegligging van de motor. Hij is stabieler en wendbaarder, heeft geoptimaliseerde aerodynamica en windbescherming en remt beter en efficiënter. 

Er is gekozen voor een heel fijne balans tussen vertrouwenwekkende stabiliteit op hoge snelheden en tegelijkertijd een wendbaar en gecontroleerd rijgedrag bij lage snelheden. De interne instellingen van de volledig verstelbare 43mm KYB upside-down voorvork en de KYB schokdemper achter zijn aangepast, om schokken beter te absorberen. Ook staat de Hayabusa op nieuwe - exclusief voor de Hayabusa ontworpen -  banden van Bridgestone, de Battlax Hypersport S22. 

De Hayabusa beschikt over Brembo’s nieuwste Stylema remklauwen. Met een lichter en compacter ontwerp verhogen deze nieuwe remklauwen de luchtstroom rond de remblokken, die zo sneller afkoelen en een onmiddellijke respons leveren. De diameter van de voorste schijven neemt van 310mm toe tot 320mm. De remschijven hebben bovendien een nieuw patroon, dat helpt bij het verder optimaliseren van de koelefficiëntie.



Two-tone
Bij de verkoopstart dit voorjaar zijn er drie kleurcombinaties leverbaar op de nieuwe Hayabusa: Glass Sparkle Black in combinatie met Candy Burnt Gold, Metallic Mat Sword Silver in combinatie met Candy Daring Red en Pearl Brilliant White in combinatie met Metallic Mat Stellar Blue. In alle gevallen geldt dat de contrasterende kleuren de luchtstroom benadrukken. 

Voor de derde generatie van de Suzuki Hayabusa zijn ook het Japanse Hayabusa-teken en het Engelse logo ‘Hayabusa’ vernieuwd, met scherpere details.

Dit voorjaar wordt de Hayabusa in Nederland geïntroduceerd en staat hij bij alle Suzuki-dealers. De prijzen en accessoires worden op een later moment bekendgemaakt.