Zoeken

Suzuki GSX-S950: 95 pk versie van de GSX-S1000

16 juni 2021
Na eerder dit jaar een compleet vernieuwde GSX-S1000 te hebben gepresenteerd heeft Suzuki daar nu ook een 95 pk versie van op de markt gezet. Met de nieuwe GSX-S950 richt Suzuki zich enerzijds op motorrijders die 150 pk te veel van het goede vinden en anderzijds op beginners met een A2 rijbewijs. De GSX-S950 kan namelijk worden teruggezet op 35 kW.

 

We moeten zeggen dat we het enerzijds wel een verdomd slimme zet vinden van Suzuki en anderzijds het ook verdomd jammer vinden dat de komst van de nieuwe GSX-S950 tevens het einde van het zevenvijftig tijdperk heeft ingeluid, dé zevenenhalf waar Suzuki decennia lang aan vast bleef houden in zowel het supersport als het sportnaked segment. 

Waar Suzuki netjes binnen de lijnen bleef kleuren deed de rest dat al lang niet meer, wat resulteerde in een dusdanige wildgroei aan modellen in dat middensegment dat je je kunt afvragen in hoeverre het middensegment nog een middensegment is. Van MT-07 tot Z900 en van MT-09 tot Z650, van Street Triple S tot Duke 890 R en van Monster (950) tot F 900 R, het zijn allemaal motoren die strikt genomen vallen binnen datzelfde segment. 

Nu had Suzuki met de GSX-S750 als opvolger van de GSR750 daar best een serieuze speler mee in huis, maar het probleem van de zevenenhalf was dat 'ie met hetzelfde gemak waarmee hij als het beste van twee werelden werd bejubeld kon worden neergezet als motor die precies tussen de wal en het schip in viel. Te klein als tafellaken en te groot voor een servet. 

Dus is het, hoe jammer ook voor de fans van de zevenenhalf, zeer begrijpelijk dat Suzuki er niet voor heeft gekozen om veel geld te investeren in de doorontwikkeling van de GSX-S750 om aan Euro 5 en de wensen van de motorrijder anno 2021 te voldoen, maar 'm naar de bovenkant van het middensegment te verplaatsen. Met als eindresultaat deze GSX-S950, die in feite als een downsized versie van de GSX-S1000 kan worden gezien.

En dát vinden wij een meesterzet, omdat de eenliter GSX-S950 veel meer kans maakt uit te groeien tot een serieuze concurrent van motoren als de Z900 A2, F 900 R en Street Triple S, motoren die net als de GSX op 35 kW kunnen worden teruggezet. Maar dat zal ook afhangen van het uiteindelijke prijskaartje.

Eerst maar eens even in de specificaties duiken. Het idee achter de GSX-S950 is zoals gezegd tweeledig geweest: enerzijds dat 95 pk het maximale vermogen is dat tot 35 kW mag worden teruggezet en anderzijds omdat lang niet alle motorrijders freaks zijn die in staat zijn om 150 paardenkrachten te mennen. Met z'n cilinderinhoud van 999cc is de GSX-950 mooi de dikste sportnaked die je met het A2 rijbewijs rijden mag. 

Het design van de 950 is exact gelijk aan de 1000, met dat verschil dat op het zijpaneel een GSX-S950 sticker zit. Daarnaast heeft de 950 een iets ander stuur en heeft hij witte letters in het display. Ook het rijwielgedeelte is rechtstreeks overgenomen van de GSX-S1000, maar dan met kleine aanpassingen. Zo is de voorvork zilverkleurig en hebben de Brembo Monobloc remklauwen het veld geruimd voor eveneens radiale Tokico's.

Ook het SIRS Suzuki Intelligent Ride System ontbreekt niet bij de GSX-S950. Onder het SIRS vallen het STCS Suzuki Traction Control System, instelbaar in 3 standen en tevens uitschakelbaar, SESS Suzuki Easy Start System en Low RPM Assist, dat voorkomt dat je motor met wegrijden afslaat. En om het af te romen het SCAS Suzuki Clutch Assist System.

Het verschil zit 'm dus puur in de vermogensafgifte van de eenliter vierinlijn. Volgens Suzuki is het '950' blok ontwikkeld met alle motorrijders in gedachten, van de meest ervaren piloten tot nieuwkomers die het nog met 35 kW moeten doen. Het blok levert nu 95 pk bij 7.800 tpm (47,5 pk @ 6.100 tpm in A2 uitvoering), bij een maximum koppel van 92 Nm bij 6.500 tpm (76 Nm @ 3.250 tpm in A2 uitvoering).



De Suzuki GSX-S950 is vanaf augustus leverbaar in drie kleuren: blauw, zwart en rood/wit. Hoeveel 'ie moet gaan kosten is nog niet bekend.