Royal Enfield Meteor 350: traditie voortgezet
Met de Meteor grijpt Royal Enfield terug naar het begin van de jaren '50 van de vorige eeuw, toen eind 1952 de Meteor werd gelanceerd - een prachtige touringmotor met reputatie die de tand des tijds heeft doorstaan.
Wat styling betreft heeft de nieuwe Meteor 350 dan ook wel wat weg van de motor die bijna 70 jaar geleden z'n debuut maakte, met dat verschil dat de nieuwe Meteor 350 door een 349 cc eencilinder wordt aangedreven, waar de oorspronkelijke Meteor een 692 cc tweecilinder als kloppend hart had.
Opmerkelijk genoeg ziet Royal Enfield de Meteor niet als Roadster, maar als Cruiser - een "easy-cruiser" om precies te zijn die volgens de Britten de kenmerkende styling van Royal Enfield draagt, maar dan met veel nieuwe features die van de Meteor net zo'n prachtmachine moeten maken als zijn voorganger waarvan hij de naam heeft geërfd.
“De Meteor is een uiterst verfijnde, gemakkelijke en toegankelijke cruiser. Het is een charmante combinatie van klassieke cruiser-styling met moderne mogelijkheden", zegt Siddharta Lal, Managing Director van Eicher Motors. "We wilden een motorfiets bouwen die een geweldige cruise-ervaring kon garanderen voor zowel nieuwe als ervaren rijders. De Meteor is daar perfect voor."
"Hij is gemakkelijk, zeer comfortabel met een uitstekende ergonomie, en absoluut plezierig voor dagelijks gebruik, terwijl hij ook geweldig is in de stad. De balans van de motor, de wendbaarheid en de opgewaardeerde remmen resulteren in een ongeëvenaarde rijervaring."
"De Meteor wordt geleverd met de Royal Enfield Tripper, een handige turn-by-turn navigatiepod die gekoppeld kan worden met de Royal Enfield App. We hebben veel tijd en moeite gestoken in het eenvoudig en intuïtief maken van de navigatie met plaatselijke Google Maps integratie."
"Op een duidelijke manier geeft het de rijder alle informatie die nodig is om de juiste beslissing te nemen op de weg. Het is niet opdringerig en zorgt niet voor te veel afleiding. Het is veruit de beste navigatieondersteuning voor gemotoriseerde tweewielers. Al met al is de Meteor een goed gebalanceerde, super verfijnde motorfiets”
Tot zover de woorden van Enfield zelf, maar wat is 't nou precies? Om te beginnen is de Meteor 350 ontworpen en ontwikkeld door de teams van ontwerpers en ingenieurs die gevestigd zijn in de twee naar eigen zeggen ultramoderne technische centra van Royal Enfield, in Chennai, Tamil Nadu, en Bruntingthorpe, Verenigd Koninkrijk.
Volgens Enfield is de kwaliteit van de totale motorfiets naar een compleet nieuw niveau getild zodat er een zeer moderne en verfijnde motorfiets is ontstaan met het behoud van het allesbepalende Royal Enfield DNA.
De Meteor is gericht op een breed spectrum van rijders. Van daily commuters tot weekend cruisers, van A1 naar A2 opstappers tot herintreders maar ook studenten, starters en ervaren motorrijders. Een veelzijdige motor die ontworpen is voor zowel stadsverkenning als landelijk ontdekkingsreiziger.
We zeiden het al, de Meteor 350 wordt aangedreven door een compleet nieuw ontwikkelde 349 cc lucht-oliegekoelde ééncilindermotor die goed is voor 20,5 pk topvermogen bij 6.100 tpm en een maximum koppel van 27 Nm dat al bij 4.000 wordt afgegeven. Bij het blok, dat is voorzien van een enkele balansas om trillingen te elimineren, is naar eigen zeggen veel zorg is besteed aan het behoud van die essentiële Royal Enfield 'thump'.
De gasrespons van de elektronische brandstofinjectie is geoptimaliseerd voor een betrouwbare start en een moeiteloze, lineaire acceleratie. Voor het bedieningsgemak heeft de motor een 5-versnellingsbak, waarbij de vijfde versnelling een overdrive is voor stressvrij en zuinig rijden op de snelweg. Daarbij is de versnellingsbak voorzien van een 7- plaatskoppeling voor gemakkelijk schakelen in de bebouwde kom.
De verlichting voor en achter van de Meteor combineert de strakke, eigentijdse uitstraling van LED verlichting achter met de efficiënte en tijdloze uitstraling van een uitstekende Halogeen koplamp. De complete bediening vanaf het stuur en de daar bijbehorende (draai)stuurschakelaars zijn van topkwaliteit met een zachte knipoog naar het verleden.
Alle Meteor modellen zijn standaard voorzien van lichtmetalen velgen en tubeless-banden, 100/90 19” voor en een 140/70 17" achter. Voor zien we een 300 mm remschijf en achter een 270 mm remschijf gecombineerd met een tweekanaals ABS. Een compleet nieuw instrumentenpaneel combineert de tijdloze elegantie van een analoge snelheidsmeter met ‘ouderwetse’ naald met de functionaliteit van een LCD display voor essentiële zaken zoals een versnellingsindicator, brandstofmeter, klok en tripmeter.
Uniek aan de Meteor 350 is de nieuwe TBT (Turn-By-Turn) navigatiepod, door Royal Enfield de "Tripper" gedoopt. De Tripper is een navigatiesysteem dat is ontwikkeld in samenwerking met het Google Maps Platform en de beste route weergeeft om met behulp van Google Maps je weg van A naar B te vinden. Een primeur op een Britse fiets die in India wordt geproduceerd.
De Tripper is via de Royal Enfield App gekoppeld aan de smartphone van de rijder en is eenvoudig, duidelijk en efficiënt en geeft de vereiste informatie, terwijl hij discreet en onopvallend blijft. Een USB-poort is ook onopvallend onder het stuur gemonteerd om het opladen onderweg mogelijk te maken. De USB-poort is uiteraard ook te gebruiken om onderweg te kunnen laden.
De Royal Enfield Meteor zal beschikbaar zijn in 3 edities, - de Fireball, de Stellar en de Supernova.
De Fireball, verkrijgbaar met een levendige rode of gele benzinetank en bijpassende striping op de velgen, is voorzien van zwarte accenten en zwarte krachtbron, die is afgewerkt met machinaal bewerkte koelvinnen.
De Stellar, met eigentijdse rode, blauwe of matzwarte tank en bijpassende carrosseriedelen, wordt geleverd met een verchroomd stuur en uitlaat plus een comfortabele rugleuning voor de duopasssagier.
Last but not least de Supernova, voorzien van een tweekleurige blauwe of bruine benzinetank met bijpassende kleurdelen. De Supernova is tevens extra voorzien van machinaal bewerkte velgen, een luxe zadel en een windscherm.
Uiteraard kan de Meteor nog verder worden gepersonaliseerd aan de hand van accessoires, zoals duo-rugsteunen, touring windschermen, robuuste motoren carterbeschermers, zijkoffers/tassen maar ook klassieke en verfraaiende accessoires inclusief diverse uitlaatdempers en touring zadels. Alles voorzien van 3 jaar garantie.
Naast accessoires voor de motorfiets is er ook gedacht aan de rijder zoals rijkleding, T-shirts en lifestyle accessoires.
"Een van de kerndoelstellingen van Royal Enfield is om zoveel mogelijk mensen te laten kennismaken met het motorrijden, en wij zien onze producten als een hulpmiddel bij dat proces", zegt Arun Gopal, Head of Business Markets EMEA, vooruitlopend op de komst van de Meteor naar de Europese markt in het tweede kwartaal van 2021.
"De introductie van de Meteor versterkt onze reputatie voor het bouwen van motoren die aantrekkelijk, toegankelijk en benaderbaar zijn voor een brede doelgroep."
"De Meteor is een motorfiets die voldoet aan de behoeften van zijn doelgroep in een tijd waarin zelfvoorzienend reizen noodzakelijker en aantrekkelijker is dan ooit tevoren. In een tijd waarin mensen motorrijden als een levensvatbare reisoplossing zien - wij geloven dat Royal Enfield daar een antwoord op heeft gegeven."
De Royal Enfield Meteor Fireball wordt in Europa voor de zeer scherpe prijs van € 4.099 op de markt gezet, maar dat is wel exclusief lokale belastingen - met drie jaar onbeperkte kilometergarantie en 3 jaar Roadside Assistance als standaard. Prijzen voor de Benelux worden later bekend gemaakt.