Zoeken

Royal Enfield lanceert Scram 411: Urban Street Scramber

16 maart 2022
Na 'm dinsdag in India te hebben onthuld heeft Royal Enfield vandaag de Europese versie van de Scram 411 gepresenteerd. Volgens Enfield is de nieuwe Scram 411 een toegankelijke en beheersbare "street scrambler" met het hart van een adventure fiets.

"Gebouwd op het bewezen LS-410 motorblok van Royal Enfield en een Harris Performance frame, combineert de Scram 411 pittige beheersbaarheid voor het drukke stadsverkeer met betrouwbare capaciteiten voor wat ruigere wegen", aldus Royal Enfield in het persbericht van de Scram 411. Ofwel, in een notendop: Een Himalayan, maar dan voor in de stadse jungle in plaats van het Himalaya gebergte.

De nieuwe Scram 411 is volgens Royal Enfield het resultaat van de continue zoektocht om motorfietsen te bouwen die de perfecte bondgenoot zijn voor elk avontuur, waar ook ter wereld. De Himalayan is zo'n model: Enfield's eerste adventure fiets die sinds z'n introductie wereldwijd is uitgegroeid tot een van Enfield's bestverkopende modellen. 

Al deze hooggewaardeerde en op alle vlakken bewezen karakteristieken van de Himalayan waren de inspiratie voor een wat stadsere, meer scrambler gestylede, motorfiets; de nieuwe Scram 411.

Met de Scram 411 wil Royal Enfield het authentieke scrambler gevoel oproepen, met een sterk avontuurlijk DNA ingebouwd. Zeer speels en wendbaar in een stedelijke omgeving, maar tegelijkertijd een net zo goede en capabele multitasker, klaar voor wat hij dan ook maar tegenkomt onderweg.



De Royal Enfield Scram 411 wordt aangedreven door de bewezen luchtgekoelde 411cc eencilinder die we al kennen van de Himalayan, goed voor een maximaal vermogen van 24,3 pk bij 6.500 tpm en een maximaal koppel van 32 Nm bij 4.000-4.500 tpm. Enfield spreekt van een zeer soepele vermogensafgifte en veel koppel onderin, hoewel dat laatste natuurlijk wel relatief moet worden gezien. 

Volgens Enfield is de Scram 411 geschikt voor lange stedelijke woon-werk routes met minimaal schakelen en is zeer beheersbaar op slecht wegdek en zelfs bij off-road gebruik. Deze beheersbaarheid wordt ondersteunt door de vering en ophanging. Met een 41 mm telescoop voorvork en 190 mm veerweg en een monoshock linksysteem met 18 0mm veerweg achter. 

In tegenstelling tot de Himalayan, die zoals het een échte adventurefiets betaamd met een 21" voorwiel is uitgerust, is bij de Scram 411 een 19" voorwiel voorzien in combinatie met een 17" achterwiel. ‘Dual purpose’ banden zorgen voor de handling van de motorfiets, met voldoende grip en tractie op het asfalt, los grind of slecht wegdek.

Het zadel van de nieuwe Scram 411 is ontworpen voor nog meer comfort tijdens lange ritten, voor zowel de rijder als passagier. De zadelhoogte van 795mm maakt het eenvoudig te manoeuvreren in het verkeer. De rijpositie geeft vertrouwen en is comfortabel zowel zittend als rechtopstaand.



De nieuwe Scram 411 heeft een digitaal-analoog dashboard dat eenvoudig alle essentiële informatie weergeeft, in alle (weers)omstandigheden, op een digitaal scherm. De ‘old-school’ analoge snelheidsmeter draagt bij aan de Scram styling. Daarnaast is de Royal Enfield Tripper navigatie standaard geïnstalleerd op alle versies van de Scram 411.

De nieuwe Scram 411 is verkrijgbaar in 2 varianten en verschillende kleurstellingen, die allen zijn ontworpen om op te vallen. Donkere ‘Gun Grey’ schaduw tinten met levendige ‘highlight’ kleuren die een knipoog geven aan de ‘street art’ cultuur. 

Er is keuze uit de kleuren Graphite Yellow, Graphite Red en Graphite Blue, welke tot uiting komen op de carter deksels en velgen. De andere uitvoering heeft een meerkleurige tank en andere originele designs in kleur, waarbij er keuze is uit White Flame en Silver Spirit.

Naar verwachting is de nieuwe Royal Enfield Scram 411 verkrijgbaar bij alle officiële dealers vanaf mei 2022. Tevens zullen er dan diverse accessoires verkrijgbaar zijn, om de Scram 411 helemaal eigen te maken. Hoeveel 'ie moet gaan kosten is nog niet bekend.