Zoeken

Project Rushmore: Harley-Davidson vernieuwt

21 augustus 2013
Ja, Harley-Davidson, het merk dat al ruim honderd jaar dezelfde luchtgekoelde tweecilinders bouwt, komt nu met nieuws. En geen kleurtje of stickertje dit keer, het gaat hier om heuse nieuwe techniek. En zelfs dat niet zomaar, maar ze komen met een primeur waarmee het merk zomaar ineens aan de frontlinie van de innovatie terechtkomt. Ja, Harley ja.

Harley-Davidson Electra_Glide_Ultra_Classic_2014

Of het onder zachte druk van (de hete adem van) Indian is weten we niet, maar je zou er natuurlijk een leuke theorie op los kunnen laten. Feit is dat Harley-Davidson de laatste tijd bezig is geweest met een bijzonder project. Onder de noemer Project Rushmore zijn enkele nieuwe technieken en technologieën ontwikkeld die, geïntegreerd in de modellen die Harley-Davidson nu of binnenkort presenteert, het merk pal aan de spits van de motormarkt zet.

Denk daarbij aan veel digitale ontwikkelingen, maar tevens nieuw is het nieuwe Twin Cooled High Output 103 blok. Om nog meer vermogen uit het beproefde blok te kunnen krijgen zijn nieuwe verhoudingen toegepast aan compressie en kleppen, zoals anderen ook doen. MHarley-Davidson rushmoreaar Harley had daarbij een probleem, de luchtgekoelde twin zou daarbij niet voldoende koeling krijgen op bepaalde punten.

De oplossing: vloeistofkoeling. Het probleem daarbij: hoe valt dat te rijmen met de Harley-heritage? Harley-Davidson is daarin slim en 'doet een BMW' door slechts die plaatsen (extra) te koelen die het allerheetst worden. Deze precisiekoeling wordt sinds dit jaar ook toegepast op de nieuwe boxer van BMW, waar het erg goed lijkt te werken. Twee voordelen daarbij: Harley kan trouw blijven aan het luchtgekoelde imago en de vloeistofkoeling kan klein en onzichtbaar blijven. De radiator hoeft niet zo groot te zijn als we van Japanners gewend zijn en kan dus bijvoorbeeld worden verstopt in de scheenbeschermers in de stroomlijn. Puike oplossing.

Daarnaast omvat Rushmore ook aangepaste remmen en ABS, wat ook gelijk maar een stap verder gaat in de vorm van nieuw ontworpen, stijvere klauwen, grotere schijven en uiteraard een moderne ABS unit. Maar dat is nog niet alles.

Kernpunt van het hele verhaal is namelijk de nieuwe Boom! box digitale toerij op het dashboard. Daarbij is navigatie geïntegreerd, evenals bediening door spraakherkenning (!) en tHarley-Davidson rushmoreext-to-speech vertaaloptie voor bijvoorbeeld binnenkomende berichten die vanzelfsprekend via bluetooth zo je intercom ingeschoten worden. Oh, en het display is uiteraard voorzien van een touchscreen. Eigenlijk zijn de nieuwe Harleys gewoon een heel grote, rijdende smartphone. Gat in de markt? Het zet Harley-Davidson in elk geval ook deze eeuw weer op de kaart.

De ontwikkelingen van het Project Rushmore zullen vooralsnog geheel of gedeeltelijk terug te vinden zijn in Road King Classic, Street Glide, Electra Glide Ultra Classic, Electra Glide Ultra Limited, Tri Glide Ultra Classic, CVO Ultra Limited en CVO Road King.