Zoeken

Piaggio vernieuwt Beverly familie

28 december 2020
Twintig jaar na de lancering van de eerste generatie heeft Piaggio de populaire Beverly compleet vernieuwd. De Beverly, die voor 2021 als 300 en 400 versie leverbaar is, is volgens de Italianen een echte cross-over geworden die het dynamische karakter van een high-wheel scooter met de prestaties van een grotere GT combineert.

Een nieuw, sportiever design, nieuwe krachtigere Piaggio HPE eencilinder motoren in 300cc en 400cc cilinderinhoud, sleutelloos contact, een digitaal instrumentarium, full-LED verlichting en geavanceerde connectiviteit, dat is volgens Piaggio de nieuwe Beverly familie in een notendop. 

Voor zover je bij een high-wheel scooter van sportief kunt spreken hebben de Italianen de nieuwe Beverly een duidelijk sportiever accent gegeven, hoewel de meer hoekige lijnen 'm ook wel een stuk eleganter hebben gemaakt als je 't ons vraagt. Volgens Piaggio is de achterkant hoger (en daarmee slanker) gemaakt, maar dat verschil zien we niet zo, wel de fraaie scherpe lijnen die bij de zijpanelen zijn doorgezet.

Waar de oude Beverly familie 't nog met gloei- en halogeenlampen moest doen is de nieuwe Beverly rondom van LED-verlichting voorzien, waarbij de koplamp -uiteraard- tevens van LED-dagrijverlichting is voorzien. Ook de aluminium gietwielen (16" voor, 14" achter) hebben een nieuw ontwerp met nu zes dubbele spaken (was vijfspaaks ontwerp), het nieuwe zadel met fraai dubbel rood stiksel afgewerkt.

Twee nieuwe en krachtige Euro 5 eencilinder motorblokken van de HPE familie (High Performance Engine) maken hun debuut op de nieuwe Beverly. Beide motoren, 300 en 400 cc viertakt vierkleps eencilinders met vloeistofkoeling en elektronische injectie, zijn het resulaat van Piaggio's R&D afdeling, waarbij het accent op het verbeteren van performance en rijdbaarheid en het verlagen van brandstofverbruik en geluid is gelegd. 



Het 300 HPE blok heeft 23% meer vermogen dan z'n voorganger en wordt nu opgegeven voor 25,8 pk bij 8.000 toeren, terwijl het maximum koppel van 26 Nm bij 6.250 tpm 15% sterker dan z'n voorganger is. 

De 400 HPE vervangt de vorige 350 eencilinder, waarbij Piaggio niet simpelweg de cilinderinhoud heeft vergroot, maar een naar eigen zeggen al extreem efficiënt blok nog meer heeft verbeterd. Zowel mechanisch als thermodynamisch moet het nieuwe blok een betere performance hebben, daarnaast moet ook het trillingen- en geluidsniveau zijn gereduceerd. 

Al deze aanpassingen hebben geresulteerd in een 400 cc eencilinder met een topvermogen van 35,4 pk bij 7.500 toeren en een maximumkoppel van 37,7 Nm bij 5.500 toeren per minuut, wat zich op straat moet vertalen naar performance en rij-elasticiteit. 

Het HPE motorblok is gemonteerd in een dubbel wielframe dat is opgebouwd uit hogerekgrens stalen buizen en geperst stalen platen, met aan de voorkant een 35 mm Showa voorvork en aan de achterkant dubbele Showa schokbrekers met in 5 standen instelbare veervoorspanning. De 400 heeft bredere banden gekregen, 120/70 R 16" voor (was 110/70) en 150/70 R 14" (was 140/70) achter.

Wat nieuwe bezitters zeker wel zullen waarderen is de toevoeging van Keyless Ride, ofwel sleutelloos contact, waardoor je nooit meer met de contactsleutel hoeft te klooien. Gewoon de sleutel op zak en eenmaal dicht genoeg bij de Beverly kan 'ie op contact worden gezet, van stuurslot worden gehaald en kunnen afdekkap van de tankvulling en zadel worden geopend. 

In het neusje bevind zich verder een nieuw compleet digitaal 5,5" LCD display, en ook de schakelaars aan het stuur zijn vernieuwd waarbij een betere ergonomie het uitgangspunt is geweest. De 400 Beverly is bovendien voorzien van Piaggio's MIA connectiviteit, waarmee je de onboard elektronica van de Beverly via Bluetooth met je smartphone kunt verbinden.

De Beverly 300/400 is leverbaar als standaard en S versie. De gewone Beverly is leverbaar in een scala aan kleuren, waaronder Bianco Luna en twee nieuwe kleuren Blu Oxigen en Grigio Cloud. 

De Beverly S heeft een sportieve matkleurige graphite grey afwerking en is leverbaar in drie kleuren: Argento Cometa, Nero Tempesta mat en de originele en futuristische glossykleur Arancio Sunset. 

De S versie heeft verder een nieuw zwart zadel dat uit twee materialen is opgebouwd en donkergrijze wielen.