Piaggio lanceert Ape E-City: Ape, maar dan elektrisch
De Ape E-City is Piaggio's antwoord op de groeiende vraag in India naar innovatieve en duurzame commerciële transportvoertuigen. De volledig elektrische versie van de iconische driewieler markeert de entree van de Piaggio Group in India's commerciële markt voor elektrische mobiliteit.
Piaggio heeft de Ape E-City van uitwisselbare batterijen voorzien, waardoor het slechts een kwestie van minuten is om bij automatische service stations een lege batterij voor een volle om te wisselen. De driewieler wordt geproduceerd in de Baramati fabriek van de Piaggio Group in de staat Maharashtra, en is beschikbaar voor de Indiase markt voor een prijs die in lijn is met die van een Ape met verbrandingsmotor.
Bij de presentatie van de Ape E-City in New Delhi waren behoorlijk wat prominente figuren aanwezig, waaronder naast Piaggio PVPL (de Indiase dochteronderneming van Piaggio) CEO Diego Graffi, de Indiase minister van transport Nitin Gadkari, de Italiaanse ambassadeur in India Vincenzo De Luca en Amitabh Kant, CEO van Niti Aayog, de denktank die door de Indiase regering is opgezet om duurzame ontwikkeling te promoten.
De overheid in India heeft sinds enkele maanden een beleid geïmplementeerd om elektrische mobiliteit te ondersteunen, vooral voor 2- en 3-wielers, via het FAME programma (Faster Adoption and Manufacturing of Hybrid and Electric Vehicles). FAME spoort de aankoop van elektrische of hybride voertuigen aan met onder andere een korting van 12% naar 5% in Goods en Services Tax, vergelijkbaar met onze btw.
De elektrische mobiliteitsmarkt in India is momenteel goed voor ongeveer 71 miljoen dollar, maar zal naar verwachting in 2025 de 700 miljoen dollar overtreffen.
In de loop der jaren is de Ape in ontwikkelingslanden een aanjager geweest van microbusiness die is gebaseerd op mobile shops (voornamelijk voor street food dat ook in Europa een snel groeiende trend is, of kleine transportbedrijven die de Ape Cargo gebruiken. En dan is er nog Ape Calessino voor personenvervoer die door taxicentrales wordt gebruikt.
Op 30 september 2019 had de Piaggio Group in India maar liefst 142.500 commerciële voertuigen op de markt zet, een groei van 5,6% in omzet. Piaggio India heeft een aandeel van 23,8% in de Indiase driewielermarkt en bevestigde z'n nummer 1 positie in het Cargo segment met een aandeel van 42,9%.