Zoeken

New Kids in Town: Orcal SK01 en SK03

7 augustus 2020
Ze zijn al sinds 2015 in de Benelux op de markt, maar we denken niet dat er veel zijn die van het merk Orcal hebben gehoord. Dat zou wel eens kunnen veranderen met de SK01 en SK03, de eerste vertegenwoordigers van een nieuwe lijn die door de Fransen Distinction is genoemd.

 

Net als Mash is Orcal een Frans motormerk waarvan R&D in Frankrijk en productie in China plaatsvindt. Het gamma van Orcal bestaat voornamelijk uit 125cc modellen, van retro tot sportief, en is om die reden bij ons in Nederland niet echt interessant geweest. 

Met de lancering van de SK01 en SK03 zou dat wel eens kunnen veranderen. Niet alleen heeft de SK een verfrissend design, maar met de nieuwe SK03 is het gamma van Orcal nu ook met een 300cc model uitgebreid. En dát biedt wel mogelijkheden voor de Nederlandse markt.

Volgens BW Import zijn beide Orcal modellen opgebouwd met topcomponenten. Ze worden aangedreven door een vloeistofgekoelde eencilinder met dubbele bovenliggende nokkenas en injectie, dat bij de 300cc SK03 goed is voor 27,5 pk bij 8.500 toeren per minuut en 26,5 Nm koppel bij hetzelfde toerental. 

Dat klinkt misschien niet indrukwekkend, maar daar staat tegenover dat de SK03 naar het schijnt superzuinig is. Orcal claimt een verbruik van 2,5 liter op 100 kilometer en dat is omgerekend naar onze km/l een heuse 1 op 40! 

In de meer dan 17 jaar dat Motorfreaks bestaat hebben we slechts één keer een tweewieler gehad die dat wist te halen en dat was de Suzuki Address, die z'n claim van 1 op 50 waar wist te maken.

De SK01 en SK03 hebben verder een stalen vakwerkframe, een upside down voorvork en een verstelbare monoshock achterveer, Metzeler Sportec banden, LED verlichting, USB aansluiting, standaard gemonteerde valblokken en een dubbele uitlaatdemper. 



De SK01 gaat bij ons voor € 4.720,- over de toonbank (BE: € 3.999,- / introductieprijs € 3.699,-), voor de SK03 moet € 5.469,- worden neergelegd (BE: € 4.499,-). Beschikbaar vanaf eind augustus 2020.