MV onthult Lucky Explorer Project 5.5 en 9.5
Met het Lucky Explorer Project heeft MV Agusta de offroad aspiraties van Cagiva, ooit het moederbedrijf van MV, een nieuw leven ingeblazen. Aan het eind van de jaren '80 van de vorige eeuw naam Cagiva met de Elefant deel aan de roemruchte Dakar rally, die dankzij zijn Lucky Strike kleuren van een afstand te herkennen was.
Of zoals ze het zelf zeggen: het Lucky Explorer Project is een veelzijdig initiatief dat tot doel heeft de gepassioneerde liefhebbers van rally-raid en off-road racen te verzamelen rond Schiranna's onvergetelijke erfenis van epische deelnames en overwinningen in de grote Afrikaanse rally's van de gouden eeuw.
Diezelfde geest van avontuur en vrijheid is volgens MV de basis van dit ambitieuze teaser-communicatieproject dat in eerste instantie zal worden ontwikkeld door middel van digitale communicatie-activiteiten, gevolgd door andere activiteiten in de echte wereld om uiteindelijk de lancering van twee nieuwe avonturenfietsen te ondersteunen.
Het Lucky Explorer Project is niet alleen een koud maar slim marketingproject. Het vertegenwoordigt het ultieme karakter van het bedrijf om zijn gevoelens in de motorfietsindustrie tot uitdrukking te brengen, waarbij de passie, de emoties, de waarden, de stijl, de gebaren van mannen en motoren die de geschiedenis van racen in de woestijn hebben geschreven, grondig worden vernieuwd. Het is meer dan een project.
Het Lucky Explorer project is ontworpen om een communicatieplatform te creëren ter ondersteuning van de lancering van twee gloednieuwe avonturenfietsen, waardoor anticipatie en spanning wordt gecreëerd, dus:
• Het race-erfgoed van Lucky Explorer nieuw leven inblazen
• Het verhaal vertellen en de cultuur van de grote Afrikaanse bijeenkomsten verspreiden
• Een avontuurlijke, offroad-enthousiastelingsgemeenschap opbouwen
• Betrekken en betrekken van deelnemers bij online en offline acties
De nieuwe Lucky Explorer Project 5.5 en 9.5 bieden volgens MV een concreet maar suggestief perspectief in een steeds drukker wordende competitieve Allroad arena, gericht op rijefficiëntie en stilistische charme, evenals geavanceerde technische oplossingen. Beide projecten vertegenwoordigen de moderne interpretatie van de mythe van de woestijnrace.
Ontwikkeld in nauwe samenwerking met MV's Chinese partner QJ is de 5.5 een nieuwe avonturenfiets geïnspireerd op het erfgoed van de Elefant. Volgens MV oogt de fiets zwaarder dan 'ie daadwerkelijk is en met een 550 cc paralleltwin als kloppend hard hebben ze daar wel gelijk in. Behalve de cilinderinhoud wordt verder met geen woord over technische specificaties gerapt.
Van de 9.5 is daarentegen iets meer prijsgegeven. De motor wordt aangedreven door de reeds aangekondigde nieuwe 950cc driecilinder van MV. Het design spreekt voor zich en daar hoeven dus geen woorden aan vuil worden gemaakt, interessant is dat de 9.5 van een 7" TFT-kleurendisplay is voorzien met Bluetooth connectiviteit. De schakelaars op het stuur zijn exclusief ontworpen voor dit model en volgens MV ergonomisch goed zijn doordacht.
Het chassis van de 9.5 is gemaakt van staal, het dubbele wiegframe is volgens MV ontworpen om de beste balans te bieden tussen het comfort dat nodig is voor gebruik op de weg en de stijfheid voor offroad-prestaties. Het frame is samengesteld uit gesmede en geëxtrudeerde elementen, gebaseerd op de vereiste belastingen op verschillende gebieden.
De 9.5 is speciaal voor dit model ontwikkeld en zorgt volgens MV voor een compromisloze balans tussen veelzijdigheid, kracht en gewicht. Afgeleid van 800 triple, is hij op veel vlakken compleet nieuw. Boring en slag zijn beide verhoogd om de cilinderinhoud tot 931 cc te brengen, wat de hoogst mogelijke waarden voor vermogen en koppel moet hebben opgeleverd. Dit alles zonder de totale afmetingen van de 800 triple te wijzigen.
Volgens MV is de nieuwe 950 triple goed voor een topvermogen van 123 pk bij 10.000 tpm en een maximum koppel van 102 Nm bij 7.000 tpm. Omgerekend naar vermogen per liter praat je dan over een waarde van 132,25 pk/l. MV benadrukt nog dat het nieuwe blok slechts 57 kilo weegt.