Zoeken

MV Agusta onthult 2021 F3 Rosso

28 mei 2021
In navolging van de Turismo Veloce, Brutale en Dragster heeft MV Agusta nu ook de Rosso editie van de F3 800 onthuld, die vanaf nu gewoon als F3 door het leven gaat.

 

We moeten je eerlijk bekennen dat we ergens niet hadden verwacht dat de F3 (800) ook in 2021 nog deel zou uitmaken van de MV Agusta line-up, om de doodeenvoudige reden dat de verkoop van supersport motoren tot nagenoeg nul is gereduceerd en enkel de homologatie voor het WSBK het op de markt houden (en blijven doorontwikkelen) van supersports rechtvaardigt. 

En daar zat 'm bij de F3 800 precies de crux, z'n cilinderinhoud van 800cc is te groot voor het WK Supersport, waar de grens voor driecilinders op 675cc is gezet. 

Nu is de laatste jaren dat WK Supersport tot een Yamaha-cup gedegradeerd en om daar een frisse draai aan te geven gaan er stemmen op de homologatieregels het volgend jaar aan te gaan passen, om ruimte te geven aan de Triumph Daytona 765, Ducati Panigale V2 en... MV Agusta F3 800.  



En dan is het ineens meer dan logisch dat MV Agusta de F3 800 in het gamma heeft gehouden en met het wegvallen van de F3 675 als enig overgebleven driecilinder supersport gewoon F3 is genoemd. 

Bovendien is geen enkele van de vernieuwingen die MV Agusta aan de F3 heeft doorgevoerd exclusief voor die motor geweest, maar zijn al die aanpassingen ook bij de andere driecilinder modellen doorgevoerd. De nieuwe koppeling, het nieuwe uitlaatsysteem, de nieuwe stoterbussen van de kleppen en de aangepaste koeling.

Het enige verschil tussen de B3, D3, TV3 en deze F3 is het topvermogen dat met 147 pk bij 13.000 tpm een flink stuk hoger ligt, waardoor het aanpassen aan Euro 5 vermoedelijk ook een grotere uitdaging is geweest. Ook zijn er andere aanpassingen aan het motormanagement gedaan, maar de gemene deler met de andere modellen is dat IMU en ABS van de firma Bosch het veld heeft geruimd voor een e-Novia IMU en een Continental ABS. 

Daarnaast heeft MV Agusta de F3 nu ook voorzien van het inmiddels welbekende 5,5" TFT-kleurenscherm dat vorig jaar z'n debuut op de Brutale 1000 heeft gemaakt. Het display kan via Bluetooth aan de MV Agusta app worden gekoppeld, die voor zowel Android als Apple IOS beschikbaar is, waardoor onder andere in het display de aanwijzingen van de navigatie kunnen worden getoond en je gereden routes op het web kunnen worden gedeeld. Inclusief de foto's die je onderweg hebt gemaakt.  

Net als de andere driecilinder modellen heeft MV ook van de F3 een Rosso uitvoering gemaakt, maar of de F3 Rosso zich enkel in z'n fraaie kleurstelling onderscheidt, of dat er onderhuids nog meer verschillen zijn, is ons niet helemaal duidelijk. Dat maakt deze F3 Rosso echter niet minder vet.