Zoeken

MV Agusta kondigt 2021 Dragster en Brutale familie aan

12 februari 2021
MV Agusta heeft de haar driecilinder Brutale en Dragster platform voor 2021 vernieuwd. Op het oog lijken de verschillen beperkt, maar dat is een vertekend beeld: het belangrijkste nieuws zit 'm in de elektronica, die naar een hoger niveau is getild.

Waar tien jaar geleden door nagenoeg alle fabrikanten tot in het kleinste detail werd uitgelegd welke mechanische verbeteringen het blok was ondergaan om nog beter te kunnen presteren, ondersteund met (flow)diagrammen en CAD-tekeningen, gaat het tegenwoordig al lang niet meer om het blok, maar om de elektronica. 

Vermogen is geen issue meer (de mogelijkheden lijken onbegrensd), bruikbaar vermogen echter des te meer. En dus gaat de helft van de ontwikkelingstijd (en geld) naar elektronica. Dat maakt het voor werktuigbouwkundige malloten wel minder sexy, een shiftcam variabele nokkenas klinkt toch indrukwekkender dan een 6-assige IMU. 

Dat laatste is een van de vernieuwingen die MV Agusta bij de 2021 Brutale en Dragster familie heeft aangebracht. Waar op dat vlak de hele wereld zaken doet met het Duitse Bosch, dat voorloper is op dit vlak, zijn ze bij MV met het in Milaan gevestigde e-Novia in zee gegaan, dat eveneens een 6-assige IMU heeft ontwikkeld. 

Die IMU heeft MV in staat gesteld om de Dragster en Brutale, die beide als RR, RR SCS en Rosso leverbaar zijn, nu van geavanceerdere elektronische hulpmiddelen te voorzien. Niet alleen is de tractie controle, wheelie controle, launch control en het ABS nu preciezer en accurater, maar ook nog eens afhankelijk van de gereden hellingshoek. 

Voor wat betreft het gecombineerde bochten-ABS hebben de Italianen gebruik gemaakt van de MK1000 unit van Continental, waar de rest van de wereld eveneens Bosch prefereert. Trouwens, ook wat de wheeliecontrole aangaat heeft MV een andere filosofie: niet het onderdrukken van wheelieneiging, maar het maximaliseren van acceleratie is het uitgangspunt geweest.



Voor een kenner zijn de nieuwe Dragster en Brutale trouwens gemakkelijk te herkennen: vanuit het zadel heb je zicht op hetzelfde prachtige 5,5" TFT kleurendisplay dat afgelopen jaar op de eenliter Brutale RR is toegepast. Ruim, goed afleesbaar en overzichtelijk. Het display kan via Bluetooth met de MV Ride app worden verbonden, waardoor je niet alleen je gereden route kunt delen, maar ook turn-by-turn kunt navigeren. Ook relaxt is dat de Brutale en Dragster nu van cruise controle zijn voorzien. 

Het vele werk dat in de softwarematige kant is gaan zitten laat niet onverlet dat ook aan de hardwarematige kant is gewerkt. Beide modellen worden weliswaar aangedreven door dezelfde 798 cc triple die in het geval van de RR goed is voor 140 pk en de Rosso 112 pk levert, maar die nu wel aan Euro 5 voldoet. En dat betekent dus dat er wel wat werk aan de winkel is geweest. 

Zo is het uitlaatsysteem compleet vernieuwd, terwijl aan de inlaatzijde de inspuitdruk van de injectoren van 3,5 bar naar 4 bar is verhoogd. Inwendig hebben de tuimelaars een DLC-coating gekregen en zijn de kleigeleiders gesinterd, teneinde de betrouwbaarheid te vergroten. Om weerstand te verlagen zijn bij de krukas, de drijfstang en de balansas nieuwe lagers toegepast. Over de versnellingsbak wordt niets vermeld, wel dat de EAS 3.0 quickshifter een nieuwe sensor heeft gekregen voor soepelere en meer accurate schakelmomenten. 



Ook het rijwielgedeelte is aangepast. De aluminium frameplaten die aan het vakwerkbuisframe zijn geschroefd hebben verbeterde torsiestijfheid in stijfheid in de lengterichting, terwijl de achtershock een ander progressief linksysteem heeft gekregen. De shock zelf is inwendig aangepast, evenals de Marzocchi upside down voorvork, wat het comfort ten goede moet zijn gekomen. Mocht je dat trouwens niet voelen, dan zeker wel het zadel dat ook comfortabeler moet zijn.

Net als afgelopen jaar zijn zowel de Dragster RR als de Brutale RR leverbaar als SCS, de drie letters die bij MV voor Smart Clutch System staan, een koppeling die in samenwerking met Rekluse is ontwikkeld. Mocht je dat nog niet kennen, in feite is het een halfautomatische koppeling, die ervoor zorgt dat je bij stilstand geen koppeling meer nodig hebt. Gewoon gas geven en je bent weg. 

Tot slot is er het Rosso 'instapmodel', waarbij die aanhalingstekens zeker van toepassing zijn. Qua performance mag de Rosso van 140 pk naar 112 pk zijn teruggeschroefd, maar dat is eigenlijk het enige verschil. Alle vernieuwingen die aan de RR modellen zijn doorgevoerd gelden namelijk ook voor de Rosso, inclusief TFT, IMU en vering updates. En dat voor een lagere prijs, teneinde meer klanten aan te kunnen trekken. 



De prijzen van de 2021 Dragster en Brutale families zijn nog niet bekend.