Zoeken

MV Agusta F3 800: 148 pk bij 173 kilo

5 juni 2013
MV Agusta heeft eerste informatie vrijgegeven van de F3 800. De nieuwe driecilinder supersport heeft een topvermogen van 148 pk, ruim twintig pk meer dan de F3 675, en combineert volgens de Italianen de handling van een 600 supersport met de sensatie van een dikke duizend en het koppel van een V-Twin met de toerenbegrenzer van een viercilinder.

MV Agusta F3 800

Qua styling is de F3 800 identiek aan de vorig jaar gelanceerde 675, de vernieuwingen zijn vooral onderhuids aangebracht. Ten opzichte van de 675 is de slag met 8,4 mm naar 79 mm vergoot en is de toerenbegrenzer nu op 13.500 toeren per minuut gezet. Uiteraard is de benzine-injectie op de grotere cilinderinhoud aangepast en heeft het driecilinder blok nu een slipperclutch gekregen.

Volgens MV Agusta is de 798cc driecilinder goed voor een vermogen van 148 pk bij 13.000 toeren en een koppel van 88 Nm bij 10.600 toeren per minuut. Ter vergelijking: bij de F3 675 is dat 126 pk bij 14.400 toeren en 71 Nm bij 10.600 toeren per minuut. Net als de F3 675 is ook deze F3 800 van een quickshifter voorzien. De F3 800 wordt opgegeven voor een drooggewicht van 173 kilo, en dat is net zo veel (of net zo weinig, hoe je het bekijken wilt) als de F3 675. Volgens MV Agusta kan met de fiets een topsnelheid van 269 km/u worden gehaald.

Net als de F3 675 is de F3 800 voorzien van MV Agusta's MVICS (Motor & Vehicle Integrated Control System) elektronicapakket met ride-by-wire gasklepbediening, vier motormappings (waarvan de vierde door de rijder zelf kan worden samengesteld) en een achtstanden tractiecontrole. Aan de voorkant is een volledig instelbare 43 mm Marzocchi voorvork aangebracht, de achterkant wordt met een eveneens volledig instelbare Sachs monoshock afgeveerd. Voor wat betreft de remmen zijn Brembo's welbekende Monoblocs aangebracht.

MV Agusta F3 800 MV Agusta F3 800
MV Agusta F3 800 MV Agusta F3 800

De 2014 MV Agusta is leverbaar in de kleuren Pearl White/Black, Red/Silver en Metallic Matt Black en gaat in Italië € 13.990 kosten, € 1.300 meer dan de F3 675 EAS (quickshifter). De Nederlanse prijs is vooralsnog niet bekend.