Zoeken

MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro: 208 pk Supernaked

5 november 2018
MV Agusta heeft met de nieuwe Brutale 1000 Serie Oro de knuppel in het hoenderhok gegooid. Met de nieuwe eenliter viercilinder Supernaked hebben de Italianen de lat op ongekende hoogte gelegd. Hoe hoog? 208 pk, wat met een ander uitlaatsysteem zelfs op 212 pk kan worden gezet.

Racen is de ultieme test van elk engineering design, het onverbiddelijke slagveld waar elk onderdeel tot het extreme wordt getest en tot de limiet wordt gepusht. Het is het 'laboratorium' waar met nieuwe technische concepten wordt geëxperimenteerd en soms ontstaan, met de focus om het maximaal haalbare vermogen te realiseren. De vermogensafgifte moet sterk en explosief zijn, terwijl de elektronica juist verfijnd moet zijn om de rijder in staat te stellen dat vermogen te kunnen mennen. 

Bovenstaande quote, waarmee MV Agusta de compleet nieuwe Brutale 1000 introduceert, is volgens de Italianen noodzakelijk om MV's nieuwe Supernaked te begrijpen. De nieuwe Brutale 1000 staat volgens MV namelijk heel erg dicht bij de F4 RC Superbike, waarmee de afgelopen jaren om top 10 posities in het WK Superbike is gestreden. Alle ervaring die op het circuit is opgedaan, hebben de Italianen voor het blok van de Brutale 1000 Serie Oro gebruikt. 

Dat heeft zich vertaald naar een viercilinder lijnmotor die de lat voor Supernakeds op ongekende hoogte heeft gelegd: 208 pk bij 13.450 toeren en een maximum koppel van 115,5 Nm. Bizarre waardes waar menig eenliter Superbike nog geeneens aan kan tippen, laat staan een Supernaked. Daarmee is de Brutale 1000 in een klap de allersterkste Naked Sports fiets ter wereld. En met een racekit, die uit een SC-Project titanium uitlaatsysteem met bijbehorende ECU bestaat, kan dat piekvermogen zelfs tot 212 pk bij 13.600 toeren per minuut worden opgekrikt. 

Om dat te realiseren is volgens MV Agusta het blok compleet vernieuwd. Gebleven is het ontwerp van titanium kleppen in een radiale kleppositie en nokkenassen met centraal geplaatste kettingaandrijving, maar buiten dat en een paar gietmallen moet alles zijn vernieuwd. De titanium kleppen zelf glijden nu door nieuw gesinterde glijbussen, de CNC gefreesde verbrandingskamer is hierzien en ook de timing van de in- en uitlaatnokkenas is aangepast. De zuigers hebben nieuwe lage frictie Asso compressieringen die performance en efficiency moeten verbeteren, terwijl de krukas vanaf scratch is ontworpen en opnieuw gebalanceerd om trillingen en vermogensverlies bij hoge toeren tot een minimum te beperken.

Naast de nieuwe verbrandingskamer heeft MV ook de smeerkanalen van het blok compleet vernieuwd, om ervoor te zorgen dat alles thermisch onder controle blijft. MV heeft het over een "spitter" die ervoor moet zorgen dat de olie in het carter gescheiden blijft van de bewegende delen, een oplossing die rechtstreeks van het circuit komt. Het resultaat is een smering die als semi-dry sump kan worden beschouwd. Het grote voordeel is dat ongeacht de positie van de motor (extreme hellingshoeken, wheelies) er altijd olie voorradig is.

 

Behalve de inwendige aanpassingen die aan het motorblok zijn gedaan, is ook het in- en uitlaattraject compleet vernieuwd. De airbox is vernieuwd, door de inlaatkelken goed te bestuderen en gebruik te maken van speciale resonatoren is het TSS systeem van variabele inlaatkelken overbodig geworden, waarmee alleen al 1 kilo aan gewicht is bespaard. Dubbele injectoren (eentje bij de gasklep en eentje boven de inlaatkelk) zorgen ervoor dat het blok z'n benzine krijgt, voor de afvoer van hete uitlaatgassen is een compleet nieuw 4-1-4 uitlaatsysteem ontwikkeld, waarbij de dempers nu aan beide zijden schuin onder het kontje zijn geplaatst.

Om ervoor te zorgen dat het bizarre vermogen veilig aan de straat kan worden gebracht is een samenwerking met Eldor een nieuwe ECU ontwikkeld voor de Brutale 1000 Serie Oro. De ride-by-wire gasklepbediening wordt via een IMU aangestuurd, dat tevens de in 8 standen instelbare tractiecontrole en wheelie controle regelt. Bij dat laatste heb je trouwens twee opties: actief of passief. Het elektronicapakket wordt gecompleteerd door Launch Control en de welbekende EAS 2.0 quickshifter voor op- en terugschakelen.  

Wat rijwielgedeelte betreft zijn de verschillen met de huidige Brutale RR klein. Opmerkelijk is wel dat ondanks de flinke toename in vermogen MV wat geometrie betreft juist voor enorm wendbaar is gegaan: een wielbasis van 1.432 mm in combinatie met een naloop van 97 mm zijn waardes die je eerder bij een veel minder krachtige middenklasse fiets zou verwachten. In plaats van een stuur zijn twee boven de kroonplaat gemonteerde clip-ons voorzien, maar dat heeft wel ruimte gecreëerd voor een supervet en fors TFT kleurenscherm. Rijklaar brengt deze Brutale 1000 Serie Oro trouwens 186 kilo droog op de schaal en dat is maar liefst 5 minder dan z'n voorganger.