MV Agusta Ampelio: urban e-mobility van de toekomst
Wat! Zijn ze nou helemaal gek geworden bij MV Agusta? Een scooter, en dan ook nog eens elektrisch. Mafketels, he-le-maal van het padje af, of hebben ze daar te veel en te lang aan de hasjpijp gelurkt? We kunnen ons de reacties levendig voorstellen, maar ergens is die keuze van MV helemaal niet zo vreemd.
Wist je namelijk dat in het grijze verleden scooters absoluut een zeer belangrijke rol bij MV Agusta hebben gespeeld? In het naoorlogse Italië was de scootermarkt booming en daar wilde MV Agusta uiteraard ook een graantje van meepikken. In 1949 was de CSL 125 een feit, van het meest populaire model, de 5 pk sterke 1951 Ovunque 125cc tweetakt zijn er zo'n 10.000 over de toonbank gegaan.
Helemaal niet zo vreemd dus dat MV Agusta haar strategische ontwikkelingsplannen niet alleen tot high-performance motorfietsen heeft beperkt, maar de pijlen ook op e-mobiliteit heeft gericht met een range aan e-bikes en elektrische scooters. De Ampelio is qua looks en uitrusting helemaal van deze tijd, maar is geïnspireerd op de stijl van de CGT en Ovunque scooters uit de jaren '50 van de vorige eeuw.
Het prototype komt voort uit de creativiteit van Maksim Ponomarev, de Russische ontwerper die al een reeks schetsen met een uitgesproken erfgoedgevoel had voorbereid voordat hij zelfs officieel werd belast met het ontwerpen van een scooter. Ponomarev had zijn ideeën op Behance gepost, een designplatform waar geregistreerde leden hun creaties delen. Timur Sardarov, CEO van MV Agusta, vond het geweldig wat hij online zag en vroeg Ponomarev om op deze weg door te gaan.
De projectontwikkeling begon meer dan twee jaar geleden, waarbij vanaf het begin duidelijk was dat de scooter emissievrij moest zijn. MV had echter niet de know-how in huis, en zo begon de zoektocht naar een al gevestigde partner op het gebied van elektrische scooters, die zou kunnen voldoen aan de kwaliteitsnormen van MV Agusta.
Na het identificeren en contacteren van een selectie viel de keuze op het Taiwanese bedrijf Kymco, bekend om de hoge kwaliteit van zijn producten en de ideale partner om de Ampelio-scooter te ontwikkelen.
De basis van het S7-model, dat een jaar geleden op EICMA werd gepresenteerd, werd geïdentificeerd als de ideale structuur om aan de verschillende eisen te voldoen en een model te ontwikkelen dat in een hoger segment zou worden geïntroduceerd.
Het Kymco-product bevat een reeks elementen die als fundamenteel worden beschouwd, niet in de laatste plaats de "volwassen" afmetingen. Andere kenmerken die MV overtuigden om voor de S7 te gaan, zijn de twee 1,7 kWh Ionex batterijen, die ook thuis kunnen worden verwijderd, verwisseld en opgeladen, evenals een bereik van meer dan 85 km.
De elektromotor heeft een vermogen van 4,1 kW, met een maximale piek van 7,2 kW dat volgens MV groter is dan dat van veel concurrerende modellen. MV claimt een drooggewicht van 95 kg, ofwel 121 kg rijklaar met beide batterijen onder het zadel. De aanwezigheid van de batterijen heeft trouwens geen invloed op de bagagecapaciteit, die ruimte biedt voor een systeemhelm.
De technische informatie voorziet momenteel in twee verschillende rijmodi, normaal en sport, een elektrisch stuurslot en de sleutelloze bediening van alle functies, inclusief zadelopening. Wat het remsysteem betreft, wordt de mogelijkheid om te kiezen tussen gecombineerde technologie en ABS geëvalueerd. Met het prototype worden ook verschillende accessoires voor stads- en woon-werkverkeer bestudeerd, van een topkoffer tot een speciale winterhoes.
Bij het classificeren van het project hebben we oorspronkelijk overwogen om initialen en namen uit de glorieuze MV Agusta-geschiedenis te hergebruiken. Het had Normale kunnen heten, of CGT (C-model Gran Turismo), of Ovunque, de scooters waaraan dit concept in wezen een eerbetoon brengt. Nadat we onpersoonlijke initialen hadden weggegooid, weinig persoonlijkheid hadden en besloten hadden om de naam Ovunque, leuk voor ons maar moeilijk uit te spreken voor buitenlanders, af te wijzen, richtte de zoektocht zich op een naam die begon met een A, een letter die opviel op de staart van MV Agusta-scooters in de jaren vijftig. Uiteindelijk hebben we voor Ampelio gekozen, deels vanwege de verwijzing naar Ampere, de meeteenheid van elektrische stroom, maar ook vanwege de muzikaliteit en het gemak van de uitspraak.
Ampelio heeft veel van de karakteristieke elementen van eerdere modellen behouden, van gebruiksgemak tot bruikbaarheid, zonder de esthetische details te vergeten. Bij deze scooter is typisch Italiaanse aandacht voor vorm, detail en elegantie duidelijk te zien. En jaren later, ondanks dat de technologieën een revolutie teweeg hebben gebracht met betrekking tot de 125/150-modellen van zeventig jaar geleden, heeft de Ampelio-scooter nog steeds een extreem compact silhouet.