Zoeken

Moto Morini fans bouwen eigen 9.5 sBezziale

26 februari 2014
Wat doe je als je niet al te veel vertrouwen meer in het management hebt, maar nog steeds verknocht bent aan het merk? Bij onze Oosterburen besloot een clubje fanatieke Moto Morini fans het heft zelf in handen te nemen en geheel in eigen beheer een nieuwe Moto Morini te gaan ontwikkelen.

Moto Morini 9 1/2 sBezziale

Het was te mooi om waar te zijn, toen het ooit roemruchte merk Moto Morini in 2006 uit haar as herrees en de wereld verraste met de Corsaro 1200, een 140 pk sterke übervette naked die een nieuwe norm zette voor sportieve nakeds. Na de Corsaro 1200 volgden modellen als de 9 1/2, de Scrambler en de Grand Passo en had het merk een serieuze line-up, echter financieel gingen de zaken minder goed.

In 2009 moest de productie worden stilgelegd en viel het doek voor de kleine Italiaanse fabriek. Lange tijd was er geen activiteit, tot de curator uiteindelijk in juli 2011 in twee Milanese ondernemers kopers voor Moto Morini had gevonden. Het merk leek hiermee van de ondergang gered, tot het bedrijfsplan van de twee ondernemers vorm kreeg en bij de diehard Morini fans duidelijk werd dat het merk eerder van de regen naar de drup was gegaan.

Niet alleen lieten de nieuwe eigenaren bezitters van 'oude' modellen (lees: motoren van voor de overname) met problemen in de kou staan, daarnaast konden de motoren uitsluitend nog via de eigen website worden gekocht en waren 'nieuwe' modellen als de Rebello niet om aan te zien.

Het resultaat van het nieuwe beleid was dan ook niet bepaald om vrolijk van te worden. Het netwerk van importeurs en dealers werd door de nieuwe eigenaren geschrapt. Daarvoor in plaats moesten service centers komen, maar met slechts minimale vergoedingen en geen goede afspraken voor wat service en garantie betreft kwamen die in veel landen nog geeneens van de grond.

Toen eind vorig jaar door Moto Morini de 2014 modellen werden gepresenteerd was voor veel Morini-fans de maat vol: de nieuwe modellen waren een teleurstelling, de prijzen waren fors verhoogd (€ 3.500 voor de Corsaro 1200) en hoewel door de nieuwe eigenaren het tegendeel wordt beweerd waren nog steeds geen structurele updates doorgevoerd.

De kritiek nam bij onze Oosterburen zulke serieuze vormen aan dat spontaan het idee ontstond dan maar zelf als virtueel vennootschap een nieuwe Morini te ontwerpen. Binnen een week melden zich via het Duitse forum meer dan 60 virtuele aandeelhouders aan, die binnen enkele dagen hun aandeel betaalden.

Op het forum werd een projectteam samengesteld, dat onder leiding van Ducati tuning specialist Axel Ickert aan het nieuwe project, de 9 1/2 sBezziale is een hommage aan de oude Moto Morini 3 1/2, zoals hij in 2006 door de Italiaanse ontwerper Oberdan Bezzi was bedacht.

Het project is te volgen via de website www.sbezziale.de, men hoopt nog dit jaar de sBezziale te kunnen onthullen.