Zoeken

Moto Guzzi V7 III Stone S: eerbetoon aan de oude 750

7 november 2019
Naast een verjaardagseditie van de Racer heeft Moto Guzzi nog een speciaal en exclusief model ter viering van het 10-jarige lustrum op de markt gezet: de V7 III Stone S, als eerbetoon ook aan de 750 uit de jaren '70 van de vorige eeuw.

Net als de Racer is het komend jaar ook exact 10 jaar geleden dat de V7 Stone op de markt werd gezet als meest trendy uitvoering van het V7 concept dat het Italiaanse merk met de adelaar in de beginjaren van de wereldwijde kredietcrisis van de ondergang heeft gered. 

Bovendien is de V7 Stone het meest succesvolle model van de V7 familie en dat kon alleen met een toepasselijk speciaal model worden bedacht. En omdat de letter S doet denken aan de sportieve Guzzi's uit begin jaren '70 van de vorige eeuw - zoals de 1974 750 S, waarvan de eerste 200 stuks werden gekenmerkt door een roodgelakt frame - is deze speciale versie V7 III Stone S gedoopt. 

Als enige lid van de 2020 V7 III familie wordt deze V7 III Stone S in een beperkte oplage van slechts 750 stuks op de markt gezet, een verwijzing naar de cilinderinhoud van die "Zevenenhalf" uit Mandello. Om die exclusiviteit kleur bij te zetten is het serienummer van de fiets op de beugel van het stuur gegraveerd. 

De typische elementen die de nieuwe Moto Guzzi V7 III Stone S meteen herkenbaar maken, zijn de mooie mat gechromeerde brandstoftank, bovenaan afgewerkt met een zwarte lederen band, en de full led-lichtclusters van de koplamp, het achterlicht en de knipperlichten.

Voor wat die verlichting aangaat spreekt Guzzi van een modern, hightech-karakter, dat voor het eerst te zien was op de 'Night Pack'-variant van de V7 III Stone, met de typerende laag geplaatste koplamp en dito instrumentenpaneel en het kortere en strakkere achterspatbord. Samen met de bar-end spiegels, geven al deze details de Stone S een nog strakker en dynamisch profiel.

Daar is het trouwens niet bij gebleven. Het sportieve karakter wordt nog eens door de talloze rode accenten onderstreept: de altijd aanwezige Adelaar op beide zijden van de tank, de veren van de achtershocks en het elegante stiksel van het speciale waterafstotend Alcantara zadel. En dan zijn er nog de geanodiseerde covers van de gasklephuizen en cilinderkoppen met gefreesde koelribben. 

Ook nieuw op de Moto Guzzi V7 III Stone S zijn de Dunlop Arrowmax Streetsmart banden, die de dynamische kwaliteiten van de "Zevenenhalf" van de Adelaar in z'n meest recente vorm moeten onderstrepen. 

Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.