Zoeken

Moto Guzzi V7 III 10th Anniversary: Jubilaris

7 november 2019
Twee jaar nadat Moto Guzzi de roemruchte V7 een nieuw leven in had geblazen lanceerden de Italianen een sportieve variant: de V7 Racer. Omdat het komend jaar 10 jaar geleden is dat de Racer op de markt is gezet hebben ze in Mandello del Lario daarvoor een lustrum-model bedacht: de V7 III 10eh Anniversary.

 

Wij hebben d'r wel wat mee, met Moto Guzzi's V7 familie. Met 52 pk zeker niet de sterkste motoren op de markt - ook niet wanneer je puur naar segment kijkt, maar een motor in de pure zin van het woord, die elke rit weer een glimlach op je gezicht weet te toveren. De V7 is tien geleden ook de reddende engel voor Guzzi geweest, de fiets heeft het merk van de ondergang gered. 

Wat in eerste instantie begon met een classic en een café uitvoering groeide gaandeweg uit tot een heuse familie met als meest sportieve gezinslid de V7 Racer, die in 2010 op de markt werd gezet. In 2015 volgende de V7 II en twee jaar later was het al de beurt aan de derde generatie, die toepasselijk V7 III werd genoemd. 

Voor 2020 wordt daar dus een V7 III 10th Anniversary aan toegevoegd. De fiets verschilt qua vooraanzicht duidelijk van de vorige versie met zijn opvallende strakke en sportieve nieuwe topkuip met geïntegreerd scherm, helemaal in lijn met de authentieke Café Racer-stijl. Op de topkuip prijkt een speciale rode '10th Anniversary'-graphic, die ook terugkeert op de bult van de zadelhoes.

Centraal in de topkuip zit de nieuwe full led-koplamp. Ook het achterlicht en de richtingaanwijzers zijn uitgerust met leds. Het smallere en strakkere achterspatbord en de gloednieuwe achteruitkijkspiegels aan de beide uiteinden van het stuur zetten de moderne en dynamische look extra in de verf.

De V7 III Racer 10th Anniversary wordt in een beperkte oplage geproduceerd. Het nummer staat op de bovenste kroonplaat. De V7 III Racer 10th Anniversary is niet alleen de sportiefste uit het gamma, maar heeft volgens de Italianen ook de meest prestigieuze onderdelen, die eens te meer het meesterschap van Moto Guzzi aantonen om echte customfietsen te maken.  

Dan hebben we het onder andere over de naar achteren geplaatste voetsteunen, die uit massief aluminium gefreesd zijn, de lichtere stuurpen en de stuurkuip. Een ander vermeldenswaardig feature is het veelvuldig gebruik van geanodiseerd zwart aluminium. Deze handmatige behandeling, die superieure ambachtelijke vaardigheden vergt, kan je terugvinden op de zijkappen en de gasklephuizen.

Hoeveel de V7 III 10th Anniversary gaat kosten en vanaf wanneer 'ie leverbaar is, is nog niet bekend.