Zoeken

Moto Guzzi Concept V85: toekomstvisie 2021

7 november 2017
Met de onthulling van de Concept V85 heeft Moto Guzzi op de EICMA in Milaan alvast een voorproefje gegeven van wat over 3 jaar, als het roemruchte merk 100 jaar bestaat, te verwachten is.

 

Je zou het misschien niet denken, maar Moto Guzzi is het oudste Italiaanse motormerk dat onafgebroken in productie is geweest. Uiteraard waren er al Italiaanse motormerken voor 1920, waaronder bijvoorbeeld het in 1919 opgerichte Garelli, maar geen een van die merken is niet minimaal 1 keer failliet geweest. En dus is Moto Guzzi het enige Italiaanse merk dat al bijna een eeuw lang onafgebroken bestaat. 

Daar zijn ze in die kleine fabriek in Mandello del Lario, waar alle motoren van de band zijn gerold, best trots op en dus kunnen we ons over drie jaar opmaken voor een ontzettend groot feest. De Adelaar heeft zich namelijk ten doel gesteld om z’n 100e verjaardag te vieren met een ongekend brede range aan motorfietsen.

Nu heeft Guzzi het afgelopen jaar al een stap in de toekomst gezet met de MGX-21, een non-conformist en innovatieve bagger waar Batman jaloers op zou zijn en die een jaar eerder als Concept model op de EICMA in Milaan werd getoond. 

De Concept V85 is een andere blik in de toekomst, de volgende uitdaging voor het merk dat een bredere range aan motoren aan wil gaan bieden die aan alle eisen van het enthousiaste publiek voldoen. De Concept V85 moet het gat gaan vullen tussen de klassieke V7 en V9 familie en de dikke 1400 cruisers. Een gat dat is ontstaan door het wegvallen van de Stelvio. De Concept V85 is volgens Guzzi een moor die reizen in z’n bloed heeft en onmiskenbaar de geest van Guzzi uitademt.

Nu heeft Moto Guzzi eigenlijk best wel een goede offroad traditie, het eerste bewijs werd geleverd tijdens de Six Day Reliability Trial in 1939, waar Moto Guzzi met de GT20 deelnam en met maar liefst 4 gouden medailles naar huis ging. Het echte seizoen betrouwbaarheid werd vervolgd in 1957 met de Lodola Regolarità en daarna met de Stornello Regolarità in 1962. In deze traditie trad Moto Guzzi in 1985 aan in de rally Parijs-Dakar met de V65 Baja, een jaar later met de V75 Baja, die beide strikt gebaseerd waren op de standaard modellen.

De Concept V85 is volgens Moto Guzzi speciaal voor diegenen die, terwijl ze blijven dromen van de Dakar, verlangen naar een motor die de geest van avontuur tijdens hun dagelijkse trip uitademt. Ofwel, voor mensen die het supervet vinden hoe Charley Boorman de hele wereld over reist en daar stiekem best wel jaloers op zijn, maar tegelijkertijd een weekendje Ardennen spannend genoeg vinden voor zichzelf. 

Het ontwerp van de Concept V85 is een mix van technologie en functionaliteit, overgoten met klassieke Moto Guzzi saus, ontworpen om tijdloos te zijn evenals de eerste Classic Enduro te definiëren die aan toerisme is gewijd. Mooi bedacht door de Italianen, maar dan hebben ze in Mandello zeker nog nooit van de R NineT Urban G/S gehoord. Het idee is trouwens wel tof, want laat die G/S ons nou precies hebben verrast met een flinke trip dwars door Zweden.

Guzzi is met deze Concept V85 trouwens wel een stap verder gegaan dan BMW met de Urban G/S. Zo is de Concept V85 ontworpen om met z’n tweeën mee te rijden, met koffers aan het frame gemonteerd. Het hoge spatbord en de vorm van de benzinetank zijn een knipoog naar de modellen waarmee de Afrikaanse rallys werden gereden, evenals de dubbele koplampen, terwijl zaken als een volledig digitaal instrumentarium en LED dagrijverlichting juist weer helemaal van deze tijd zijn.

Waar je met het oog op bijvoorbeeld weer die Urban G/S een dikke 1200 zou hebben verwacht, heeft Moto Guzzi gekozen voor de luchtgekoelde 850 cc V-Twin zoals die ook in de V9 serie wordt gebruikt. Volgens Guzzi levert de 90 V-Twin een topvermogen van 80 pk. Volgens de Italianen is het blok zo goed dat het eigenlijk over zichzelf afroept in de toekomst legendarisch te zullen zijn.

Dát zijn nog eens straffe woorden van Moto Guzzi, maar onze zegen hebben. Laat maar komen 2021.