Zoeken

Mash X-Ride 650 Classic: Franse interpretatie van de XT500

10 januari 2020
Op de persdag van Het Salon in Brussel heeft Mash het doek gelicht van de X-Ride 650 Classic, een model dat zeker vanaf de voorkant verdomd veel op Yamaha's XT500 lijkt. De X-Ride 650 Classic is het tweede model dat wordt aangedreven door de zesenhalf eencilinder.

Je zou het misschien niet zeggen, maar ondanks dat Mash nog maar acht jaar bestaat is het zeker in thuisland Frankrijk al een serieuze speler op de 125cc markt. Met dank aan een uitgebreide lijn aan neo-retro motoren als de Seventy Five 125, Café Racer 125 en niet te vergeten natuurlijk de supervette Dirt Track 125, favoriet bij ons op de redactie. 

Een van de sterke pluspunten van de Dirt Track 125 is dat 'ie als twee druppels water op de 50cc brommer lijkt - of beter gezegd, de brommer als twee druppels water op de 125cc. Zo sterk dat tijdens een ludiek vergelijk twee jaar geleden omstanders geeneens in de gaten hadden dat een van de twee een brommer was.

Wij vonden het dan ook niet vreemd dat van de complete line-up uitgerekend de Dirt Track het eerste model was dat een zesenhalf aandrijving kreeg. De motor met in onze ogen de coolste looks, nu met het sterkste motorblok dat op papier met 'slechts' 40 pk niet indrukwekkend klinkt, maar genoeg is om te genieten in de grensstreek van Zuid-Limburg

Toch werd de Dirt Track 6.5 in de Benelux niet door het grote publiek omarmd. Wij mogen dan enthousiast zijn over de Dirt Track, zeker sinds we zelf dankzij Harley tot twee maal toe aan het Dirt Tracken zijn gegaan in King's Lynn en Faak am See, maar het concept van Dirt Track motoren is bij ons nog relatief onbekend. En dus wordt bij de dealer vaak de vraag gesteld waarom 'ie geen ronde koplamp heeft. 

Met de komst van de X-Ride 650 Classic hoopt Mash nu wél gas te kunnen geven in het sterk groeiende segment van motoren voor het A2 rijbewijs: motoren met een vermogen van maximaal 48 pk, tegen een betaalbare prijs. Zo onbekend als Dirt Track is in de Benelux, zo groot is de bekendheid van Allroads, zeker wanneer ze door de oervader van de Allroads, de XT500 zijn geïnspireerd. 

"Zelf hadden we het liefst gezien dat Mash eerst met deze X-Ride 650 Classic was gekomen en pas daarna de Dirt Track 650," vertelt Jurgen van Son van Benelux importeur Moto Mondo op Het Salon in Brussel, waar de X-Ride zijn werelddebuut heeft gemaakt. "Flat Track is nog een relatief onbekende tak van sport, maar een Allroad snapt iedereen. De X-Ride spreekt veel meer tot de verbeelding."

En daar zijn we het grotendeels wel mee eens. Zeker de voorkant - zo'n beetje tot het scharnierpunt van de achterbrug - is qua design in onze ogen absoluut geslaagd, van het ontwerp van de hooggeplaatste uitlaat met dubbele boven elkaar geplaatste eindpijpen daarentegen zijn we nog overtuigd. 

Zoals gezegd wordt de X-Ride 650 Classic aangedreven door de 644cc eencilinder die afgelopen jaar z'n debuut heeft gemaakt in de Dirt Track 6.5. Goed voor 40 pk bij 6000 toeren en een maximum koppel van 45 Nm bij 4.500 toeren per minuut. Dat lijkt niet veel, maar met een drooggewicht van 169 kilo is de X-Ride ook niet extreem zwaar. 

Verder is de technische info op dit moment nog redelijk beperkt: 17" wielen (120/70 voor en 150/60 achter met straatnoppen profiel), 320 mm schijf met radiale 4-zuiger remklauw voor en 240 mm schijf met eenzuiger remklauw achter, een wielbasis van 1.470 mm en een zithoogte van 860 mm.



De X-Ride 650 Classic zal vanaf juni 2020 bij de dealer te aanschouwen zijn. De prijs is nog niet bekend, maar ons is verteld dat hij in België voor net geen 6.000 euro op de markt zal worden gezet. Voor Nederland zal de prijs dan rond de 7.000 euro uit gaan komen.