Zoeken

KTM vernieuwt 1290 SUPER DUKE GT voor 2019

2 oktober 2018
Voor de 790 Adventure R zullen we moeten wachten tot de EICMA in Milaan, maar op de Intermot in Keulen heeft KTM wel alvast het doek gelicht van de 2019 1290 SUPER DUKE GT, die voor 2019 enkele vernieuwingen is ondergaan, terwijl voor de 1290 SUPER DUKE R zijn een tweetal nieuwe designkleuren bedacht.

Het is misschien wel de radicaalste sporttoermotor voor de lange afstand op de markt. Het explosieve vermogen, de stuureigenschappen en de racecapaciteiten van de KTM 1290 SUPER DUKE R worden in één machine samengebald die even vrolijk enorme aantallen kilometers vreet als dat ie door lastige bochten scheurt. 

Hij kan bogen op de 1301 cm3 75° V-twin LC8-motor van de nieuwste generatie, net als zijn krachtige 'R'-broertje trouwens. Deze nieuwe ontwikkeling van de KTM-techneuten is uitgerust met herziene resonatorkamers, titanium inlaatkleppen en een nieuwe mapping om de 175 paardenkrachten en 141 Nm aan koppel aan het asfalt te brengen. 

Kortom: altijd genoeg kracht voorhanden, die volgens de Oostenrijkers ook nog minder moeite kost. Samen met het soepelere vermogen bij lagere toerentallen zorgt de toevoeging van de Quickshifter+ voor een koppelingloos op- en terugschakelen – een voordeel voor zowel berijder als passagier. 

De KTM 1290 SUPER DUKE GT is ook technisch gezien weer helemaal bij de tijd, dankzij een uitgebreid pakket aan elektronische prestatie- en hulpsystemen. Dankzij de UMI is het ABS, de tractie controle en wheelie controle nu afhankelijk van de hellingshoek, evenals de verschillende rijmodi. Met een nieuwe Track rijmodus kan de elektronica nog verder worden verfijnd.



Grote veranderingen voor de vernieuwde GT zijn te vinden op het 'dashboard'. Achter het nieuwe, aerodynamisch ontwikkelde windscherm met verschillende hoogteposities en verbeterde eenhandige instelmogelijkheden bevindt zich een 6,5 inch TFT-scherm. Het bekroonde kleurenscherm blijft gewoon afleesbaar in direct zonlicht en biedt een exclusieve indeling, wat betekent dat de volledige status van de motorfiets eenvoudig kan worden afgelezen zonder de aandacht op de weg te laten verslappen.

Naast een betere afleesbaarheid heeft het TFT display als grote voordeel dat de verschillende menu's en uitgebreide functies van de motorfiets nu intuïtief kunnen worden doorlopen en bediend met de verlichte menuschakelaar die zich links op het stuur bevindt en waar nu ook de schakelaar voor de cruise control is ondergebracht. 

Het direct als stammende uit de DUKE-familie herkenbare 'gezicht' vormt een belangrijk onderdeel van de vernieuwde identiteit van de GT. In de nieuw vormgegeven voorzijde is een krachtige nieuwe LED-koplamp geplaatst. De centrale aluminium deflector bevat zes naar voren gerichte, ultraheldere LED-lampjes, terwijl andere LED's de dagrijverlichting (DRL) voor hun rekening nemen, zodat de motorfiets beter zichtbaar is voor andere weggebruikers. Wanneer de reis na zonsondergang wordt voorgezet, zorgen de op de brandstoftank aangebrachte LED-bochtlampen voor een onovertroffen verlichting van binnenbochten. 



Het semi-actieve WP-chassis van de nieuwste generatie is volgens KTM de meest geavanceerde constructie op een KTM ooit, met diepere analysesensoren die zich automatisch aanpassen aan de oppervlakteomstandigheden. Hierdoor moet de nieuwe KTM 1290 SUPER DUKE GT altijd een nauwkeurige handling bieden, ongeacht de belasting of het wegdek. Berijder, passagier, bagage of alle drie – de voorbelasting van de GT kan met één druk op de knop worden aangepast aan de 'belading' van de motorfiets, zonder dat er gereedschap nodig is. 

Eveneens gewijzigd, zodat een lichte aanraking met de vingertoppen al volstaat, is de keuze van de demping, die aan de stemming en het soort weg kan worden aangepast: Comfort, Street en Sport. 

Er zijn twee kleuropties – wit of zwart – beschikbaar en aan elke zijde van de stroomlijn bevinden zich nieuwe opbergvakken, waardoor onmisbare spulletjes, zoals sleutels of tolwegpasjes, gemakkelijk bereikbaar zijn. Eén zijde is uitgerust met een USB-aansluiting om favoriete apparaten onderweg op te laden en van stroom te voorzien. Verwarmde handvatten zijn standaard. 



De KTM MY RIDE-smartphone connectiviteit voegt ook een ander soort comfort voor de lange afstand toe, aangezien de 2019 KTM 1290 SUPER DUKE GT nu dankzij een apart verkrijgbare app klaar is voor schermnavigatie, met gedetailleerde routebeschrijvingen en audioaanwijzingen in vijf talen. Ook is het mogelijk om inkomende gesprekken aan te nemen of te weigeren met weergegeven beller-ID, samen met de optie om door nummers in een favoriete afspeellijst te bladeren. 

Naast de vernieuwde 1290 SUPER DUKE GT heeft KTM ook twee nieuwe kleurdesigns voor de 1290 SUPER DUKE R bedacht. De 1290 SUPER DUKE R heeft een tweetal pakketten waarmee de fiets kan worden verfraaid. Het Track Pack omvat een launch control, een spinaanpasser, drie gasresponsinstellingen en een anti-wheelie-uit-functie. Het Performance Pack omvat motorslipregeling (MSR) en de Quickshifter+. Als READY TO RACE is hij uitgerust met de RACE ON-transpondertoets en de KTM MY RIDE-smartphone- en audiospeler integratie. 

Mocht dat alles nog niet genoeg voor je zijn, dan staat het je uiteraard vrij om nog even te gaan shoppen in de uitgebreide KTM PowerParts catalogus. 



Meer nieuws en informatie over de KTM-modellen voor 2019 worden op 6 november bekendgemaakt op de EICMA in Milaan.