KTM: vanaf 2021 adaptieve cruise control en dode hoek detectie
Beide systemen zijn momenteel nog in de ontwikkelingsfase, maar begin mei werden de prototypes al onthuld op een KTM 1290 Super Adventure S op het ÖAMTC testcenter in Marchtrenk in Oostenrijk.
Waar in de automotive industrie adaptieve cruise control steeds meer gemeengoed begint te worden staat cruise controle op zich bij motoren nog in z'n kinderschoenen, laat staan adaptieve cruise control. Terwijl iets als dode hoek detectie nu alleen door BMW wordt toegepast bij de C 650 GT Maxiscooter.
Maar dat zal binnen afzienbare tijd gaan veranderen. Bosch maakte recent al wereldkundig een aantal veiligheidssystemen aan het ontwikkelen te zijn, waaronder adaptieve cruise control in samenwerking met KTM en Ducati voor de 1290 Super Adventure en Multistrada 1200, niet toevallig twee modellen die nu al standaard met (Bosch) cruise control zijn uitgerust.
Adaptieve cruise control is niet ontwikkeld om noodstops mee te maken, maar om te reageren op de snelheid van het overige verkeer wanneer je in cruise control aan het rijden bent. Het systeem kan momenteel verkeer vanaf de afmeting van een motorfiets (en daarboven) detecteren, en vervolgens een afstand van 2 seconden op die voorligger houden door ride-by-wire gas te geven en - indien noodzakelijk - zachtjes bij te remmen.
Het pakket is zoals gezegd nog in ontwikkeling, uiteindelijk zullen in adaptieve cruise control snelheid en afstand instelbaar zijn. Eenmaal volledig uitontwikkeld zal ACC volgens Bosch en KTM in staat zijn om sneller te reageren dan elke rijder in een willekeurige situatie.
De dode hoek op een motor kan momenteel alleen worden gecheckt door je tijdens het rijden over je schouder te kijken, of beter zelfs je lichaam helemaal om te draaien om goed overzicht naar achteren te krijgen, maar dat kan in druk verkeer gevaarlijke situaties opleveren. Met dode hoek detectie (BSD, Blind Spot Detection) krijgt de motor als het ware extra ogen die in de gaten houden of er geen verkeer links of rechts in je dode hoek rijdt.
BSD maakt gebruik van een korte afstand radar om de rijder via LED's in de spiegels, een visuele waarschuwing in het TFT display en een geluidssignaal om je erop te attenderen op ander verkeer in je dode hoek, bijvoorbeeld wanneer je van rijstrook wilt veranderen.
Beide veiligheidssystemen zullen onderdeel worden van nieuwe elektronicapakketten die op bepaalde KTM modellen leverbaar zullen worden, te beginnen vanaf modeljaar 2021. Deze technologie zal ook de basis gaan vormen voor andere sensor-gebaseerde systemen in de toekomst, die eveneens momenteel al in ontwikkeling zijn.