KTM herintroduceert 790 DUKE: The Scalpel is back
Bij ons in Nederland mogen d'r misschien geen karrenvrachten van over de toonbank zijn gegaan, maar wereldwijd is de 790 DUKE vanaf z'n lancering in 2018 voor KTM een klinkend succes geweest. In z'n korte bestaan zijn er wereldwijd 29.000 units van over de toonbank gegaan.
Twee jaar later werd de als "The Super Scalpel" betitelde 890 DUKE R als überversie van de 790 DUKE gelanceerd, die dat jaar nog wel in productie bleef. Begin vorig jaar maakte de 790 DUKE plaats voor de 890 DUKE en leek het 790 DUKE avontuur na drie jaar al ten einde te zijn.
Leek, want na een jaar afwezigheid is de 790 DUKE weer terug van weggeweest, zij het bij ons in Europa in een geknepen versie van 95 pk om 'm aan te kunnen passen op het A2 rijbewijs. In de rest van de wereld heeft 'ie dezelfde 105 pk als toen 'ie in 2018 op de markt werd gezet.
De LC8c paralleltwin is volgens KTM speciaal op koppel getuned, om gemakkelijk en rijdbaar vermogen te bieden, maar dan met nog steeds wel een spannend top-end. Hoewel je daar dus wel voor buiten Europa moet wonen, bij ons is dat top-end tot 95 pk begrensd.
KTM claimt trouwens ook dat het blok extreem zuinig is, met een geclaimd verbruik van 4,4 liter op 100 km, ofwel 22,7 km per liter.
Wat het geometrie betreft heeft is de 790 DUKE een hybride van de andere LC8c DUKE's. De wielbasis is met 1.482 mm gelijk aan de 890 DUKE R, evenals de balhoofdshoek van 24°, die trouwens net als de naloop van 98 mm gelijk is aan de eerste 790 DUKE. De zadelhoogte van 836 mm (805 zadel optioneel) is hoger dan de 820 mm van de eerste 790 en 890 DUKE en zelfs 2 mm hoger dan de 834 mm van de 890 DUKE R.
Wat elektronica betreft heeft de nieuwe 790 DUKE hetzelfde pakket als de 890 DUKE: hellingshoek afhankelijke tractie controle, bochten-ABS met Supermoto modus, standaard 3 rijmodi en een 5 inch TFT-kleurendisplay. Optioneel kan daar nog een quickshifter+, MSR Motor Slip Regulation, een 4e rijmodus Track, cruise controle, bandenspanningscontrole en KTM MY RIDE worden toegevoegd.
Het enige minpunt dat we in de technische sheet ontdekten en waar in de perskit met geen woord over wordt gerapt is dat de 2022 790 DUKE wel wat coronakilotjes erbij heeft gekregen. KTM spreekt van een rijklaargewicht van 188 kilo en dat is toch meer dan de 169 kilo droog van de eerste 790 DUKE. Hoewel we niet denken dat je dat verschil op straat zult merken.
Z'n allersterkste troef is echter ongetwijfeld de prijs: KTM noemt in haar persbericht een prijs vanaf € 8.999 in Europa, maar daar moet bij ons in Nederland nog wel BPM aan toe worden gevoegd. We gokken op een prijs van € 10.490, wat aanzienlijk goedkoper is dan de € 11.999 waarvoor 'ie in 2018 op de markt is gezet.
Leverbaar vanaf juni 2022 in twee kleuren, het traditionele KTM oranje kleurschema en een nieuwe grijs/zwarte variant.