KTM 790 Adventure R Rally: meest extreme Adventure voor 2020
KTM noemt 't zelf de meest travelgeschikte rallymotor ooit, bestemd voor motorrijders voor wie alleen het beste van het beste goed genoeg is. De KTM 790 Adventure R Rally is volgens de Oostenrijkers geschikt om met een gerust hart hele continenten te doorkruisen, om vervolgens aan de start van een rally te verschijnen.
Stoere woorden, maar dat zijn we wel gewend van KTM en de Oostenrijkers kennende zal dat ook geen grootspraak zijn. Per slot van rekening hebben we afgelopen jaar tijdens de KTM Adventure Rally op Sardinië met eigen ogen kunnen zien wat de 790 Adventure in handen van Chris Birch allemaal kan - en dan was dat toen nog maar het prototype.
De exclusieve 790 Adventure R Rally is - hoe kan het ook anders - grotendeels gebaseerd op de 790 Adventure R en deelt hetzelfde stalen vakwerkframe en de compacte 95 pk LC8c tweecilinder met 75° verdraaide kruktappen, wat 'm hetzelfde karakter als KTM's V-twin moet geven.
Het grote verschil tussen de gewone Adventure en deze 790 Adventure R Rally zit 'm in de speciale WP XPLOR PRO vering, die uit dezelfde fabriek komt als de Factory Racing-uitrusting van WP en vergelijkbare prestaties bieden. De vering heeft voor en achter 30 mm meer veerweg en heeft daardoor - naast meer bodemvrijheid - een zadelhoogte van 910 mm.
De WP XPLOR PRO 7548 voorvork maakt gebruik van kegelklep technologie: een uniek klepsysteem dat vrijwel grenzeloze schokdemping biedt en zo comfort en bodemweerstand combineert. Dempingsniveaus die normaal alleen mogelijk zijn door de shims aan te passen, zijn nu in te stellen zonder de demper te demonteren. De kegelklep kan onbeperkt worden geopend, waardoor de vering minder stijf is.
De hoogwaardige en volledig afstelbare WP XPLOR PRO 6746 schokdemper is ontwikkeld op basis van KTM’s ongeëvenaarde ervaring met rallywedstrijden op topniveau. Deze schokdempers bieden door hun moderne, wrijvingsarme onderdelen een forse verbetering in de dempingsprestaties en verminderen zo de fysieke belasting op de rijder. Verder maken de schokdempers gebruik van een progressief dempingssysteem (PDS) en is het dempingsgedrag volledig – en eenvoudig – in te stellen.
KTM zou echter KTM niet zijn als 't alleen daar bij was gebleven. KTM's credo is niet voor niets READY TO RACE en dus is de 790 Adventure R Rally standaard ook voorzien van een gewichtsbesparende Akrapovič uitlaat, koolstofvezel tankbescherming en Quickshifter+.
Dit speciale model is eenvoudig te herkennen aan zijn unieke kleuren en het grafische ontwerp met een transparant scherm en winglets. Verder heeft de fiets smallere velgen met binnenbanden voor zware offroad-omstandigheden, een hoog, recht racezadel om de ergonomie tijdens de race te verbeteren, en rallyvoetsteunen voor extra comfort en grip tijdens lange rijdagen.
Hubert Trunkenpolz (CMO KTM AG):
“Eerlijk gezegd hebben we de KTM 790 ADVENTURE R RALLY gebouwd omdat het kon! Bij KTM proberen we constant onszelf en onze producten uit te dagen, zodat we altijd READY TO RACE blijven. We hebben de onderdelen die we nodig hebben en we weten hoe we een écht bijzondere motor kunnen maken voor onze meest toegewijde klanten. Met de Pro Components-serie biedt WP schokdemping die bijna net zo goed is als de demping die het Red Bull KTM Factory Racing Rally-team op de KTM 450 RALLY gebruikte om Dakar te winnen. De nieuwe KTM 790 ADVENTURE R RALLY is precies wat de naam belooft: Een rallymotor die klaar is voor ieder avontuur.”
De komende maanden wordt meer informatie over de prijzen, de beschikbaarheid en het bestelproces om een van de unieke KTM 790 Adventure R Rally fietsen te bemachtigen door KTM bekend gemaakt.