Zoeken

KTM 2018 450 RALLY: compleet vernieuwd

10 november 2017
Sinds 2001 wordt de roemruchte Dakar Rally door KTM gedomineerd, maar dat heeft de Oostenrijkers er niet van weerhouden om de 450 RALLY voor 2018 compleet te herzien. En dat is niet alleen goed nieuws voor fabrieksrijders als Sam Sunderland en Matthias Walkner, maar ook voor Jan met de -goed gevulde- pet: de 2018 450 RALLY is namelijk ‘gewoon’ bij de KTM dealer te bestellen.

Geen merk dat de in de geschiedenis van de roemruchte rally de Dakar zó heeft gedomineerd als KTM, dat sinds 2001 ongeslagen is. Dat zijn meer overwinningen dan wel ander merk dan ook in de 39-jarige geschiedenis van de Rally, die eerst van Parijs naar Dakar ging maar vanwege onrusten in Africa (de 2008 rally werd om die reden ook afgelast) naar Zuid-Amerika werd verplaatst. 

Nu is naar de top gaan één ding, maar aan de top blijven is misschien nog wel veel moeilijker - omdat je genegen bent om het iets rustiger aan te doen terwijl de concurrentie juist gedreven is je te verslaan, laat staan bijna twee decennia lang aan de top te staan. Het begon in 2001 met de 660 LC4, een jaar later won Fabrizio Meoni ook met de LC8 950R, waarna weer op de lichtere 660 werd overgestapt. 

In 2005 lanceerde KTM een nieuwe generatie eencilinders met de 690 LC4, die in 2011 werd opgevolgd door de lichtere 450 toen door de organisatie de cilinderinhoud tot 450c werd beperkt. Sinds die tijd is KTM continue de 450 RALLY blijven verbeteren om enerzijds de betrouwbaarheid van de relatief kleine, high-performance blokken te vergroten en anderzijds de output, handling karakteristiek en aerodynamica te verbeteren.

De 450 RALLY is door de jaren heen zo ver doorontwikkeld dat de technologische basis haast geen ruimte meer voor verbetering gaf. En dus moest er uit een nieuw vaatje worden getapt en dat is precies wat KTM nu met de 2018 450 RALLY heeft gedaan. Meer dan twee jaar geleden werd door de KTM rally racing divisie een nieuw ontwikkelingsproject gestart, dat heeft geleid tot een compleet nieuwe generatie van de 450 RALLY. De nieuwe machine heeft zich volgens KTM bewezen in verschillende testen en is voor het eerst door het Red Bull factory team in de rally van Marokko in oktober ingezet.

Het nieuwe 450 motorblok heeft volgens KTM niet alleen meer piekvermogen gekregen, maar moet er ook wat duurzaamheid op vooruit zijn gegaan, terwijl ook de versnellingsbak nu soepeler dan ooit moet schakelen. Een nieuw motormanagement is toegepast en omvat onder andere een nieuw ontwikkeld gasklephuis met betere gasrespons, zelfs op grote hoogtes en zonder verlies van vermogen. 

Om de inlaat luchtstroom te optimaliseren hebben de engineers ook een compleet nieuwe airbox ontwikkeld en tegelijkertijd tussen balhoofd en luchtfilter ruimte vrijgemaakt voor elektronica en accu en tegelijkertijd de massa van de machine meer richting zwaartepunt gecentraliseerd. Trouwens, niet alleen de gewichtsdistributie is geoptimaliseerd, maar dankzij lichtgewicht design is ook het rijklaar gewicht van de machine verlaagd.

Naast de nieuwe aandrijving is ook het rijwielgedeelte vanaf scratch nieuw ontwikkeld. KTM spreekt daarbij over een toegenomen lichtvoetigheid bij insturen met verhoogde stabiliteit bij aanremmen gecombineerd, zonder daarbij rechtuitstabiliteit te hebben moeten opofferen. Daarnaast is een nieuwe achterbrug met gereviseerde achtershock voorzien voor betere tractie met acceleratie, evenals een verbeterde reserve om te voorkomen dat de achtershock doorslaat. 

Een andere innovatie is het compleet nieuwe bodywork waarbij geavanceerde aerodynamica is toegepast om turbulentie rond de helm te voorkomen als je op het zadel zit, en daarmee vermoeidheid te reduceren en zichtbaarheid richting voorwiel te vergroten. De vorm van het nieuwe zadel en de nieuwe benzinetank moeten ook de ergonomie hebben vergroot, wat de vermoeidheid (of beter gezegd: het voorkomen van…) ook weer ten goede moet zijn gekomen.

Het allermooiste van de 2018 450 Rally is echter dat ie - net als z’n voorganger - gewoon bij de KTM dealer bij jou om de hoek kan worden besteld. Je hoeft dus geeneens Sunderland of Walkner van achternaam te hebben om je op de rally machine eens heerlijk uit te leven. 

Tenminste, zolang je over een goed gevulde knip beschikt, de 450 RALLY REPLICA zal volgens KTM Nederland naar schatting ergens tussen de 25.000 en 30.000 euro (slik!) gaan kosten. Daar krijg je dan wel een unieke machine voor die door de Motorsport afdeling in Mattighofen in elkaar is gezet. Dat dan weer wel…