Zoeken

KTM 1290 Super Duke R EVO: semi-actief beest

17 november 2021
Het was al een tijdje een publiek geheim, maar nu is het officieel: KTM heeft een EVO versie van de 1290 Super Duke R gelanceerd. De 1290 Super Duke R EVO onderscheidt zich door de tweede generatie WP APEX semi-actieve vering.

 

Een nieuwe incarnatie van de 1290 Super Duke R die precies dat levert waar rijders om vroegen, zo omschrijft KTM de nieuwe 1290 Super Duke R EVO die exact gelijk is aan de in 2020 nog geüpdatet standaard versie, maar dan met elektronisch geregelde semi-actieve vering - de vering die we al kennen van de 1290 Super Duke GT en 1290 Super Adventure.

De nieuwe SAT (Semi-Active Technology) heeft het volgens KTM mogelijk gemaakt om 'het beest' met een druk op een knop te veranderen van een comfortabele raket voor wanneer het wegdek van matige kwaliteit is tot een race-klaar wapen voor op het circuit. 

Standaard heb je de keuze uit 3 settings: COMFORT, STREET en SPORT. Daarnaast kan via het TFT-kleurendisplay de veervoorspanning van de achtershock met 20 mm worden aangepast, in totaal 10 stappen van 0% tot 100%, ofwel 10% - 2mm - per stap. Mocht dat niet genoeg voor je zijn, optioneel is er het Suspension Pro pakket met nog eens 3 extra demping modes: TRACK, ADVANCED en AUTO. 

- TRACK biedt de stijfste beschikbare instelling die intern door KTM-testrijders is ontwikkeld om de ideale instelling te bieden voor circuitdagen en specifiek voor snellere racecircuits waar je extra ondersteuning nodig hebt bij hard remmen.
- ADVANCED stelt de rijder in staat om het dempingsniveau voor de vork en schok te selecteren op een schaal van 1 tot 8. Dit is geschikt voor meer technische rijders die op zoek zijn naar de kleinste marginale winsten en hun veringinstellingen willen verfijnen en afstemmen op hun rijstijlen.
- AUTO is de meest intelligente van het trio en is in staat om verschillende rijstijlen te detecteren en de demping van de ophanging automatisch aan te passen, zachter en comfortabeler te zijn bij het cruisen door de stad, en harder en meer gefocust bij agressief rijden op een snelle bergpas.

SUSPENSION PRO biedt ook drie automatische preload-instellingen: LAAG, STANDAARD en HOOG. In dit geval kan de ophanging de voorspanning automatisch aanpassen aan het gewicht van de rijder en 3 gedefinieerde geometrieën recreëren:
- AUTO-STANDAARD: neutrale en uitgebalanceerde geometrie
- AUTO-LOW: ontspannen, minder agressieve, comfortabelere geometrie, met een lagere zithoogte
- AUTO-HIGH: agressieve, behendige track-aanvalsgeometrie, met een meer geladen front-end

Een andere optionele functie op SUSPENSION PRO is een anti-duikinstelling die de voorkant hoog houdt bij hard remmen. Zoals bij de meeste elektronische functies kan deze desgewenst uiteraard worden uitgeschakeld.

De KTM 1290 SUPER DUKE R en KTM 1290 SUPER DUKE R EVO blijven voorzien van de rijmodi RAIN, STREET, SPORT en optionele TRACK en PERFORMANCE, waarbij je bij die laatste twee volgens KTM betere feedback krijgt over wat de motor doet, met minder ingrijpende tractie-  en wheeliecontrole.