Kleine update voor 2021 BMW G 310 R
Buiten de nieuwe - zeker niet verkeerde graphics - zul je goed moeten kijken om de verschillen te spotten tussen het huidige model en de 2021 versie van de G 310 R, maar BMW heeft wel degelijk aardig wat aanpassingen gedaan. Meer dan het oog doet vermoeden.
Te beginnen dus met het blok, dat BMW aan de strengere Euro5 emissienorm heeft aangepast, zonder dat dit ten koste van de performance is gegaan. De 313 cc eencilinder was en blijft goed voor een topvermogen van 34 pk bij 9.500 toeren en een koppel van 28 Nm bij 7.500 toeren per minuut.
Dat mag op papier misschien niet indrukwekkend zijn, maar de instap-BWM heeft ook maar 158,5 kilo (+ rijder) mee te slepen. En bij dit soort vermogens is elke kilo er een. Een ander pluspunt is dat 'ie vanaf nu ride-by-wire gasklepbediening heeft, waardoor 'ie nu een gevoeligere gasrespons heeft.
De toepassing van ride-by-wire heeft ook Idle Speed Increase mogelijk gemaakt - automatische verhoging van het toerental wanneer je wegrijdt, wat de kans vermindert dat de motor afslaat. Ook nieuw is de toevoeging van een slip-assist koppeling, die voorkomt dat bij te vlot terugschakelen de achterkant begint te stuiteren en veel lichter te bedienen is.
Naast de aanpassingen aan het blok heeft BMW de G 310 R nu rondom van LED verlichting voorzien, dus ook een LED koplamp en LED knipperlichten. Het rem- en koppelingshendel is nu in 4 standen in te stellen, waar vooral motorrijders en motorrijdsters met kleine handen vrolijk van zullen worden. Stand 3 correspondeert met de huidige stand, in stand 1 staat het hendel echter 6 mm dichter bij het stuur.
De 2021 G 310 R is leverbaar in drie kleuren, Cosmic Black, Polar White en de stijlvariant Sport, die een meerprijs van € 102,85 heeft. Voor de 2021 G 310 R moet € 6.250 worden afgetikt en dat is maar € 150 duurder dan het 2020 model, dat nog leverbaar is zolang de voorraad strekt.