Zoeken

Kawasaki ZX-4R in de pijplijn, maar ook in Europa?

21 maart 2022
Steeds meer media roepen dat er een ZX-4R aan zit te komen, die op de eerder al in Japan gelanceerde ZX-25R is gebaseerd. In tegenstelling tot die ZX-25R, die enkel in Japan en Azië op de markt is gezet, zou de ZX-4R echter ook wel eens z'n opwachting kunnen gaan maken in Europa. Als dat zo is, dan is dat heel erg goed nieuws.

 

Iedereen zegt het, en dus is het waar: Kawasaki staat op het punt een high-performance ZX-4R te lanceren. Hoewel het uiteraard niet ondenkbaar is dat hier de wens de vader van de gedachte is geweest, is het zeker niet ondenkbaar dat het steeds luider wordende gerucht over een ophanden zijnde ZX-4R op waarheid is berust. 

Vlak na de lancering van de ZX-25R ging al het gerucht dat bij Kawasaki aan een 400cc werd gewerkt en is er continue door verschillende media op gehint, maar de afgelopen weken lijkt dat in een stroomversnelling te zijn gekomen. Sinds het Japanse magazine Young Machine heeft geschreven dat de nieuwe 400 er bijna is lijkt de gekte wereldwijd te zijn losgebarsten. Niet in de laatste plaats omdat Young Machine het vaker met nieuwe modellen bij het rechte eind heeft gehad. 

Naar verluid is de nieuwe ZX-4R gebaseerd op de ZX-25R, de Little Screamer die maar liefst 17.000 tpm maakt en een topvermogen van 50 pk uit een 250cc vierinlijn weet te persen. Dat vertaalt naar een 400cc kom je uit op een topvermogen van 80 pk, en dat is héél erg vet. 



Verpak dat in een rijwielgedeelte dat van de ZX-25R is afgeleid en je praat over een lichtgewicht sportfiets waarmee je op menig circuitdag veel eenliter fietsen het nakijken zult geven en waaraan je veel meer lol zult beleven dan zo'n dikke eenliter fiets. Omdat het veel leuker is om met een langzame motor snel te rijden, dan met een snelle motor langzaam.

Afgaand op de kennis binnen Young Machine is het dus een kwestie van tijd voordat de ZX-4R op de markt zal worden gezet, maar of 'ie ook daadwerkelijk naar Europa zal komen blijft vooralsnog onbekend. Supersport motoren zijn nog steeds waanzinnig populair, maar die populariteit wordt niet meer in aantallen omgezet, omdat mensen zich bewust zijn gaan worden dat je op straat niks aan een 200+ pk fietsje hebt. De ZX-4R zou in dat opzicht wel eens het perfecte compromis kunnen zijn. De looks van een eenliter supersport, maar dan met 'Down to Earth' prestaties.