Zoeken

Kawasaki Ninja H2 SX is back (with a vengeance))

23 november 2021
Toen bleek dat Kawasaki de Ninja H2 SX niet aan de strenge emissie-eisen van Euro 5 had aangepast vroeg iedereen zich af of dit het vroegtijdige einde van de Supercharger was? Twee jaar later blijkt dat een totaal verkeerde conclusie te zijn geweest, Team green heeft de meest geavanceerde Supercharged Sport Tourer ooit naar een hoger niveau getild.

Om maar meteen met het goede nieuws te beginnen: Euro 5 heeft bij de nieuwe Ninja H2 SX totaal geen invloed op z'n prestaties gehad: Kawasaki claimt bij deze 2022 versie een topvermogen van 200 pk bij 11.000 tpm en een maximum koppel van 137 Nm bij 8.500 tpm. 

Wat topvermogen dus geen verschil en opmerkelijk genoeg is het maximum koppel er zelfs een ietsiepietsie op vooruit gegaan. Belangrijker dan die 3 Nm meer koppel is echter dat het Supercharged blok tussen 4.000 en 8.000 tpm koppeldijker is. Tenminste, dat is wat Kawasaki claimt.

Het blok wordt ondersteund door een arsenaal aan rijhulpsystemen als: Traction Control, Launch Control, Intelligente ABS, Engine Brake Control, geïntegreerde rijmodi, up/down quickshifter en Kawasaki’s Cornerning Management functie, die net effe wat anders is dan de bochten-ABS systemen van Bosch en Continental. 

Als eerste Japanse motorfiets is de nieuwe Ninja H2 SX nu ook voorzien van het Advanced Rider Assistance Systems (ARAS) radarsysteem. De toevoeging van het radarsysteem brengt een aantal state of the art features met zich mee, waaronder: Adaptive Cruise Control, Forward Collision Warning en Blind-Spot Detection. En dat zijn, zo weten we inmiddels van de Multistrada V4, verdomd handige gadgets.

Om zijn Touring aspiraties waar te maken zijn er talloze features om het comfort van de rijder te vergroten. Denk hierbij aan standaard handvatverwarming, keyless ignition, bandenspanningsmonitor en Vehicle Hold Assist. Wanneer de rijder tot stilstand is gekomen kan het VHA ingeschakeld worden door iets harder in de remmen te knijpen. Tijdens het wegrijden schakelt het systeem automatisch weer uit. Nieuwe zadels voor de rijder en bijrijder vergoten het zitcomfort.



De high-end beleving gaat verder in de cockpit, waar een gloednieuw 6.5" TFT-kleurendisplay is voorzien. Naast de zeer uitgebreide essentiële informatie biedt het scherm ook het Kawasaki SPIN "screen in screen" infotainment systeem. SPIN stelt je in staat om via Bluetooth of Wifi een smartphone te verbinden en zo tot wel 20 apps te gebruiken zoals navigatie, weersvoorspellingen, muziek, telefooncontacten en nog veel meer.

De spraakmakende styling is op meerdere punten vernieuwd. Zo is de radar aan de voorzijde volledig geïntegreerd in de kuip onder de nu slankere koplamp. Alle verlichting is nu LED, inclusief de dynamische bochtenverlichting. Het geheel is afgewerkt met Kawasaki’s unieke zelfherstellende laklaag welke kleine krasjes uit zichtzelf herstelt.

Naast de standaard Ninja H2 SX is er - net als voorheen - de exclusievere Ninja H2 SX SE, die zich onderscheid door Kawa's bekende semi-actieve elektronische vering met SHOWA Skyhook filosofie. Het verschil tussen gewoon semi-actief en Skyhook semi-actief zit 'm erin dat bij Skyhook comfort het uitgangspunt is - alsof de motor aan een onzichtbare haak is opgehangen. 

Naast de vering is het SE model uitgerust met Brembo Stylema remklauwen voor nog betere remprestaties, een speciale kleurstelling en gepolijste wielen. 

De nieuwe Ninja H2 SX en Ninja H2 SX SE zijn leverbaar vanaf eind februari 2022 in de kleuren Emerald Blazed Green/Metallic Diablo Black/Metallic Graphite Gray. Prijzen worden later bekend gemaakt.