Zoeken

Kawasaki lanceert Elektrode: eerste elektrische van Team Green

8 juni 2022
Kawasaki heeft het doek gelicht van z'n allereerste elektrisch aangedreven tweewieler: de Elektrode. Strikt genomen geen crosser, maar een elektrisch aangedreven loopfiets. Ontworpen door hetzelfde team dat ook verantwoordelijk is voor de KX crossers en bedoeld voor kinderen vanaf 3 jaar.

We de jeugd heeft, heeft de toekomst zullen ze bij Kawasaki ongetwijfeld hebben gedacht toen het idee op tafel werd gelegd om een elektrisch aangedreven loopfiets te gaan ontwikkelen. Je kunt ze namelijk niet jong genoeg op een motor zetten om het talent van de toekomst te kweken. Wat denk je hoe oud Rossi of Marquez waren toen die voor het eerst op een gemotoriseerde tweewieler waren gezet?

De Elektrode wordt aangedreven door een 250 W luchtgekoelde borstelloze elektromotor die in het achterwiel is gemonteerd. De motor is volledig geseald en heeft geen uitstekende delen, wat goed is voor de duurzaamheid en waterbestendigheid.

De Elektrode heeft maar liefst 3 power modes, waarmee de topsnelheid kan worden ingesteld. In de Low modus is de snelheid tot ongeveer 8 km/u begrensd, in de Mid modus is

dat 12 km/u en in de High modus kan een topsnelheid van ongeveer 21 km/u worden behaald. De modus kan alleen stilstaand worden aangepast en bovendien met een pincode worden beveiligd. 

De in de naaf gemonteerde elektromotor krijgt z'n prik van een in het frame gemonteerde 36 Volt 5,1 Ah (187,2 Wh) batterij. Volgens Kawasaki kun je daarmee op een enkele lading ongeveer tweeënhalf uur met de Elektrode spelen, maar dat is wel afhankelijk van het gewicht van de rijder, de snelheid en de rijomstandigheden.

Omgerekend naar afstand kun je volgens Kawasaki (wederom, afhankelijk van de situatie) ongeveer 15 kilometer rijden voordat 'ie weer aan de lader moet. Dat laden neemt dan ongeveer tweeënhalf uur in beslag. Volgens Kawasaki heb je na 500 laadcycli nog altijd 80% van de oorspronkelijke laadcapaciteit. Als de Elektrode langer dan 10 minuten niet is gebruikt schakelt de motor automatisch over naar de slaapstand.

Dat ze bij Kawasaki echt wel goed hebben nagedacht over de Elektrode en dat 't dus niet gewoon een loopfiets-met-elektromotor is blijkt wel uit het feit dat Team Green haar eigen ERGO-FIT instelbare ergonomie op de Elektrode heeft toegepast. 

Zo kan het stuur worden ingesteld - of vervangen door een ander stuur - kan het remhendel worden ingesteld en kan de hoogte van het zadel tussen de 410 en 520 mm worden ingesteld.

Ook kan het zadel worden vervangen door verschillende standaard fietszadels. De van rubberen ijserts voorziene voetsteunen kunnen trouwens worden ingeklapt, voor wie van mening is dat z'n kind nog te jong voor elektrische aandrijving is en de Elektrode als loopfiets wil gebruiken. 

De Elektrode is verder van een aluminium frame voorzien, omdat het lekker licht en duurzaam is, Kawasaki claimt een gewicht van 14,5 kilo. De 16" wielen zijn eveneens van aluminium en voorzien van 16x2.125 HE type noppenbanden met Schrader ventielen. 

De 28,8 mm voorvork is star, net als de achterkant, maar daar zal niemand van opkijken. In het achterwiel is een kabelbediende 160 mm remschijf voorzien. Nog wat andere details: de wielbasis is 832 mm en de voorvork staat onder een balhoofdshoek van 25° en 75 mm naloop.

Volgens Kawasaki is de Elektrode geschikt voor kinderen in de leeftijd van 3 tot 8 jaar, mits ze niet zwaarder zijn dan 45 kilo. Leverbaar in verschillende kleuren, zolang het maar Lime Green is. 



Voor wie zijn of haar kind (of kinderen) al met de Elektrode ziet rondknallen, je zult nog wel effe geduld moeten hebben. De loopfiets is momenteel alleen leverbaar in de V.S. voor het prijskaartje van $1.099. De Europese markt zal daarna zo spoedig mogelijk volgen, maar desgevraagd kon men tegenover Motorfreaks niet zeggen wanneer dat is, behalve dat het zsm is.