Zoeken

Kawasaki lanceert 2013 KX450F

24 mei 2012
De KX450F heeft eigenlijk geen introductie nodig. Om de machine ook in 2013 aan de top te laten meestrijden, heeft Kawasaki's crosser een aantal belangrijke updates gekregen.

Kawasaki_KX450F_2013_01

Aan de andere kant van de oceaan, in de Verenigde Staten, domineerde Kawasaki zowel het AMA Motocross Championship als het AMA Supercross Championship door in beide kampioenschappen met de titel aan de haal te gaan. Op mondiaal gebied zijn de groenen wat minder succesvol, hoewel in de MX1 strijdt de machine nog steeds voor het podium mee kan strijden.

Voor 2013 zijn de belangrijkste verbeteringen op de KX450F de nieuwe generatie pneumatische voorvork (volgens Kawasaki voor het eerst gebruikt op een productie-crossmotor), Kawasaki_KX450F_2013_05een sterkere motor en verbeterde ergonomie. Dankzij deze aanpassingen moet het makkelijker zijn dit beest te temmen en de limiet op te zoeken.

De PSF (Pneumatic Spring Fork) maakt gebruik van luchtvering in plaats van schroefveren, wat een verbeterde wegligging en weerstand tegen doorslaan moet opleveren. Bij compressie geeft samengeperste lucht namelijk aanzienlijk meer tegendruk dan een schroefveer, terwijl tijdens het uitveren de wrijving aanzienlijk lager is. De PSF voorvork heeft volgens Kawasaki bovendien een groter instelbereik.

Ook het motorblok van de KX450F is onderhanden genomen en moet betere prestaties over hele toerenbereik (vooral bij zeer lage tot middelhoge toerentallen) leveren dankzij een aangepaste zuigerkop en aangepaste ECU-mappings. Launch Control Systeem, afkomstig van Kawasaki's fabrieksracers. zorgt voor beslissende meters voorsprong bij een start op een ondergrond met weinig grip.

Kawasaki_KX450F_2013_02
Kawasaki_KX450F_2013_03Kawasaki_KX450F_2013_04

Het injectiesysteem heeft drie instellingsettings (standaard, hard en soft), die middels kant en klare aansluitstekkers snel kunnen worden geselecteerd. Bovendien kunnen deze drie ECU-mappings worden geherprogrammeerd met behulp van de KX FI kalibratie-kit. Ook aan ergonomie is gedacht, de rijder kan z’n zitpositie perfect afstellen dankzij een in vier standen verstelbaar stuur en de in twee standen verstelbare voetsteunen.

Hoeveel de nieuwe KX450F moet gaan kosten, en vanaf wanneer de machine leverbaar is, is vooralsnog niet bekend.